NDP VERTROUWEN EN DE WISSELKOERS

LEES OOK: NDP EN DE ECONOMIE DL 1

SEOB: Hoge overheidsuitgaven en verzwakkende SRD blijven zorgpunten

zondag 6 juli 2025

In haar bulletin van juni geeft de Suriname Economic Oversight Board (SEOB) aan dat ze tekenen ziet van economisch herstel, zoals lagere inflatie, gezondere banken en stabiele internationale reserves. “Tegelijk blijven de hoge overheidsuitgaven en de verzwakkende Surinaamse dollar zorgpunten. Strikte financiële discipline blijft cruciaal”, wordt benadrukt. De verzwakking van de Surinaamse dollar wordt toegeschreven aan de toegenomen geldhoeveelheid als gevolg van overheidsuitgaven, wat de stabiliteit van de munt beïnvloedt. In de eerste maanden van het jaar daalde de waarde van de Surinaame dollar ten opzichte van de Amerikaanse dollar, waarbij de wisselkoers tussen januari en mei steeg van 35,4 naar 36,8. De euro passeerde zelfs de SRD 41. Dit heeft volgens de SEOB geleid tot hogere prijzen voor geïmporteerde goederen, zoals voedsel, brandstof en medicijnen, met als gevolg dat de koopkracht van huishoudens afneemt.

“Het begrotingstekort blijft hardnekkig door structureel hogere uitgaven dan inkomsten”

De monetaire situatie hangt sterk samen met het beleid van de overheid. Er is meer geld in omloop gekomen (de basisgeldhoeveelheid is gestegen). De Centrale Bank van Suriname (CBvS) probeert de inflatie en de wisselkoers druk te beheersen door middel van open markt operaties en valutaveilingen. Echter, de stijging van de wisselkoers heeft directe gevolgen voor de economie, waaronder prijzen voor huishuur, nutstarieven, hogere prijzen voor importgoederen en een toename van de inflatie, onderstreept de SEOB. Ze dringt aan op een nauwe samenwerking tussen het ministerie van Financiën en Planning en de CBvS, “zodat begrotingsbeleid en monetair beleid beter op elkaar zijn afgestemd”. Verder wordt geadviseerd om het begrotingstekort te beperken via structurele besparingen en betere belastinginning, om de druk op de Surinaamse dollar te verminderen.

Overheidsfinanciën kwetsbaar

De overheidsfinanciën, de inflatie en economische groei en de monetaire ontwikkelingen zijn de essentiële terreinen waarop de SEOB zich richt, omdat die de huidige economische situatie in het land bepalen. Gesteld wordt dat de overheidsfinanciën kwetsbaar blijven. “Ondanks een lichte verbetering in februari, blijft het begrotingstekort hardnekkig door structureel hogere uitgaven dan inkomsten.”

Angehaald wordt dat in het eerste kwartaal van dit jaar er een explosieve stijging van de uitgaven was, voornamelijk door een kapitaalinjectie in de CBvS. Die leidde tot een uitzonderlijk tekort van SRD 10,8 miljard. De staatsschuld is in april 2025 gestegen naar 108,6 procent van het bruto binnenlands product (BBP), wat de begrotingsruimte verder verkleint.

De jaarinflatie daalde van 9,9 procent in januari naar 6 procent in mei. In april werd met 5,7 procent het laagste niveau in jaren genoteerd. De maand-op-maand inflatie blijft beperkt wat enige verlichting biedt voor huishoudens.

Echter, de economische groei is beperkt: eind 2024 groeide de economie slechts 0,5 procent ten opzichte van het voorgaande jaar. De beperkte groei zorgt voor stagnatie in de werkgelegenheid en beperkte inkomensgroei. De groei werd voornamelijk gedragen door de transport- en handelssector.

Aanbevelingen

De SEOB is voorstander van een vervolgprogramma met het Internationaal Monetair Fonds “om eerder behaalde hervormingen te behouden en instituten verder te versterken”. De onafhankelijke instantie, belast met het adviseren en controleren van de regering in de uitvoering van het IMF-programma en het economische herstelplan, wijst erop dat het vertrouwen kan worden hersteld met consistent beleid en heldere communicatie over hervormingen en behaalde resultaten.

Ze beveelt onder meer aan om de Aanbestedingswet in te voeren om transparantie en efficiëntie bij overheidsopdrachten te verbeteren. Verder moet het belastingstelsel worden gedigitaliseerd en de belastinggrondslag worden verbreed om ook de informele sector in beeld te brengen en de belastingdruk eerlijker te verdelen.

https://dwtonline.com/seob-hoge-overheidsuitgaven-en-verzwakkende-srd-blijven-zorgpunten/

Simons: “We blijven praten met IMF, maar hebben geen plannen om een programma uit te voeren dat de bevolking verder zal verarmen”

4 juli 2025

NDP-leider en presidentskandidaat Jenny Simons blijft praten met het Internationaal Monetair Fonds (IMF). “We blijven wel praten met het IMF, omdat we ook deskundigheid hebben. En als we andere vormen van ondersteuning met betrekking tot de schulden willen hebben, zullen we ook met het IMF bezig zijn”, zei Simons in een interview op radio SRS.

De politica, die aanstaande zondag bij acclamatie tot president van Suriname zal worden gekozen, voerde aan dat het IMF een land kan evalueren en kijken hoe het gaat. Aan de andere kant kan er ook een programma worden uitgevoerd zonder restrictieve maatregelen, maar juist het maken van wetten waarbij gelet wordt op de versterking van bepaalde instituties.

“Dus we praten met het IMF. We hebben gesproken en we zullen blijven praten met ze. Maar we zijn niet van plan om op dit moment een programma te gaan gebruiken om de bevolking verder te verarmen”, aldus de politica. De presidentskandidaat zei dat na het afgelopen IMF-programma er een heleboel geld in de samenleving is gekomen, waardoor de druk op de koers is toegenomen. En dat komt door verschillende activiteiten van de huidige regering. Ook de staatsschuld is verder gestegen.

Zij heeft met economen binnen en buiten haar partij gekeken naar gepubliceerde en beschikbare cijfers. Uit eigen onderzoek denkt zij dat voor de maanden juli en augustus de reguliere lonen en salarissen zijn veiliggesteld. Komende week heeft zij een gesprek met minister Stanley Raghoebarsing van Financiën en Planning om beter ingelicht te worden. Volgens de NDP-leider kent het IMF meerdere soorten programma’s. Het programma dat door de regering Santokhi-Brunswijk is uitgevoerd, is een bijzonder zwaar programma geweest. Zij is daarom geen voorstander van een programma waarbij de gezondheidszorg, het onderwijs en de productie achteruit zullen gaan.

“Omdat dat uiteindelijk contraproductief is en het zet je in een neerwaartse spiraal als land. Er mag geen neerwaartse spiraal ontstaan. Het had ook anders kunnen gebeuren, want het is ook niet geheel goed verlopen in een aantal opzichten. Voor het sociale gedeelte zeker niet”, aldus Simons.

https://www.waterkant.net/suriname/2025/07/04/simons-we-blijven-praten-met-imf-maar-hebben-geen-plannen-om-een-programma-uit-te-voeren-dat-de-bevolking-verder-zal-verarmen/

Olieaanval in Iran zet wereld op scherp; VES: Voorkom paniek en prijsopdrijving in Suriname

23 juni 2025

Brandstofprijzen afgelopen zondag bij GOw2.

Nu de Verenigde Staten luchtaanvallen hebben uitgevoerd op drie belangrijke nucleaire installaties in Iran – waaronder de ondergrondse verrijkingsfaciliteit in Fordow – wordt er wereldwijd gespeculeerd over de gevolgen. Steven Debipersad, voorzitter van de Vereniging van Economisten in Suriname (VES), zegt desgevraagd aan Starnieuws dat paniek in Suriname als gevolg van deze escalatie moet worden voorkomen. “De situatie mag niet misbruikt worden om prijzen van brandstof en andere producten op te drijven,” waarschuwt hij.

Het parlement van Iran gaf zondag groen licht om de Straat van Hormuz te sluiten – een cruciale zeeroute waar bijna een kwart van de wereldwijde oliehandel doorheen gaat. Of deze toegangspoort daadwerkelijk wordt afgesloten, moet nog blijken. De olieprijzen zullen sterk stijgen als dit gebeurt, vooral na goedkeuring door de Nationale Veiligheidsraad, geleid door de Opperste Leider van Iran.

Debipersad merkt op dat Suriname zijn brandstof niet betrekt uit het Midden-Oosten. “We moeten voorkomen dat het volk opnieuw de dupe wordt van kunstmatig opgevoerde prijzen. Toen Donald Trump president was en de olieprijs daalde, gebeurde dat niet in Suriname,” stelt hij. Daarbij wordt opgemerkt dat meer dan SRD 10 per liter aan governmenttake wordt geheven, naast andere belastingen die de brandstofprijs structureel hoog houden.

Momenteel zijn bij SOL/Shell de dieselprijzen zelfs hoger dan die van ongelode benzine. Bij GoW2 is dat niet het geval; daar wordt diesel geleverd door Staatsolie. In december vorig jaar zei NDP-fractieleider Rabin Parmessar dat, vanwege gebrek aan transparantie, is geschat dat de regering tussen SRD 17 en 18 inhoudt via administratieve heffingen zoals BTW en governmenttake. Minister Stanley Raghoebarsing van Financiën & Planning sprak van gemiddeld SRD 10 per liter aan governmenttake.

Volgens Debipersad zijn prijsverhogingen waarbij de bevolking wordt uitgeknepen, vaak niet gerechtvaardigd. Afgelopen week gingen ook de broodprijzen omhoog nadat de wisselkoers van de US-dollar de SRD 40 passeerde. Een stijging van brandstofprijzen betekent automatisch ook hogere kosten voor elektriciteit.

“Suriname heeft in deze periode sterk leiderschap nodig,” benadrukt Debipersad. En juist in deze periode is het land na de verkiezingen in een transitiefase. De nieuwe Nationale Assemblee komt zondag bijeen waar ook de voorzitter en vicevoorzitter zullen worden gekomen. Dan volgt een traject van het kiezen van een president en vicepresident. Indien de tweederdemeerderheid niet wordt gehaald, volgt een lang traject naar de Verenigde Volks Vergadering.  https://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/87030

Ashwin Adhin zorgt voor paniek op de valutamarkt

Ashwin Adhin. Beeld: Suriname Herald/RTV

Eigenlijk vind ik dat geen enkele NDP-prominent zich zou moeten uitlaten over economie of economische vraagstukken, want hun trackrecord is bekend. In de recente geschiedenis van Suriname na de onafhankelijkheid is een regering met NDP-signatuur het vaakst aan de macht geweest. Het resultaat mag er zijn: rijken zijn rijker geworden en armen armer. Dat resultaat voelt u dagelijks in uw portemonnee.

Elke regering die na een NDP-regering aantrad, moest bezuinigen als gevolg van de buitensporige uitgaven van de NDP (enkel om het volk tevreden te houden, ten koste van diens kinderen). Vervolgens krijgt die bezuinigende regering de schuld van alles. Het volk, dat door de NDP op kosten van de volgende generatie werd gepaaid, is niet gewend aan bezuinigingen. Daarna stemt datzelfde volk de bezuinigende regering weer weg, want men ziet de noodzaak van bezuinigen niet in (mede door gebrekkige scholing en mentaliteit). Zo blijft de vicieuze cirkel zich herhalen.

De monetaire reserve die onder president Santokhi is opgebouwd, zal straks weer verbrast worden, waardoor de dekking van de SRD zal dalen met als gevolg hogere wisselkoersen. Regeringen met NDP-signatuur hebben dit telkens bewezen. Een eventuele opvolgende regering mag dan weer beginnen met bezuinigen en de monetaire reserve opbouwen. Vervolgens wordt die regering opnieuw weggestemd ten gunste van de NDP. Dit is een historische en chronologische verklaring van de stand van de Surinaamse economie.

Volgens Adhin gaat de wisselkoers richting 60
Elke keer dat Ashwin Adhin zich uitlaat over economie of economische vraagstukken, slaat hij de plank volledig mis. Onlangs deed hij de uitspraak dat de wisselkoers richting de SRD 60 per dollar zal gaan. Die uitspraak werkte als olie op het vuur. Eenieder die in het bezit is van valuta, houdt die nu vast in de hoop deze tegen de ‘Adhinkoers van 60’ te verkopen. Het aanbod op de valutamarkt daalt, want niemand wil zijn valuta aan de cambio’s verkopen. Tegelijkertijd stijgt de vraag: iedereen die valuta nodig heeft, haast zich om in te kopen, uit vrees voor die koers van 60.

Het is de zoveelste herhaling: als de vraag naar valuta groter is dan het aanbod, stijgt de prijs (wisselkoers). Dit is een economische wetmatigheid waar je niet omheen kunt. Kortom: Adhin heeft met zijn uitspraken gezorgd voor een grotere vraag en een kleiner aanbod op de valutamarkt.

Uitspraken Adhin over OMO’s misplaatst
Waar economen geen andere uitweg zien dan het inzetten van openmarktoperaties (OMO) om inflatie terug te dringen, beschouwen figuren als Adhin deze juist als een vloek. Wat er dan wél zou moeten gebeuren, blijft onduidelijk. Ook andere critici van de OMO praten elkaar slechts na, als kippen zonder kop. Ter herinnering: zelfs Klaas Knot, directeur van De Nederlandsche Bank, gaf tijdens zijn bezoek aan Suriname aan dat het land geen andere keus had dan de OMO’s in te zetten. Alleen onze ‘aardappel-econoom’ ziet dat anders.

De OMO uitleggen past niet in één column; daar leent dit medium zich niet voor. De Centrale Bank van Suriname (CBvS) is de aangewezen instantie om het volk hierover te informeren. Tot op heden heeft de CBvS nagelaten dat te doen. Als Adhin het al niet begrijpt, kan men moeilijk verwachten dat het volk dat wel doet.

Volgens Adhin moet het volk geen wonderen verwachten
Alsof zijn uitspraken over de wisselkoers nog niet genoeg onrust zaaiden, bereidt Adhin het volk alvast voor op barre tijden. Niet vanwege bezuinigingen, maar vanwege populistische uitgaven – al zegt hij dat er niet bij. Wat dat betreft heeft de NDP een bewezen historisch trackrecord. Deze uitspraak had Adhin ook vóór de verkiezingen kunnen doen, maar dat deed hij niet. Direct erna doet hij het wel. Ook hier doet hij Bouterse na, die in 2015 vóór de verkiezingen verhogingen van kinderbijslag en AOV beloofde, maar direct erna het volk voorbereidde op zware tijden – en die beloften niet waarmaakte. Adhin heeft goed opgelet, en past dit nu zelf toe.

Hij stelt dat het volk geen wonderen moet verwachten van de nieuwe regering. Opmerkelijk is dat van Santokhi wél verwacht werd dat hij binnen drie jaar wonderen zou verrichten, ondanks een achterstand van tien jaar. Hoewel Santokhi vijf jaar regeert, moeten twee van die jaren buiten beschouwing worden gelaten vanwege de coronacrisis, die de economie wereldwijd platlegde.

Adhin beseft niet dat hij hiermee eigenlijk een compliment geeft aan Santokhi. Hij erkent impliciet dat er geen wonderen verwacht hadden mogen worden, zeker niet binnen drie jaar met een achterstand van tien jaar.

Adhin uitte zijn bezorgdheid over de economische nalatenschap van de huidige regering

Maar hij is de laatste die zich daarover zou moeten uitspreken. Toen de huidige regering aantrad, duurde het langer dan een jaar om duidelijkheid te krijgen over de economische nalatenschap van regering Bouterse II. Pas in 2021 konden het IMF en de regering de financiële cijfers op een rij krijgen. Telkens doken nieuwe lijken uit de kast op. (Digitale) archieven werden zelfs vernietigd door toenmalig minister Hoefdraad. Het is beter om iets te erven waarvan je weet wat je erft, dan iets te erven zonder te weten wat de erfenis inhoudt.

Sunil Sookhlall
sunil.sookhlall@hotmail.com
Facebook

https://www.srherald.com/columns/2025/06/22/ashwin-adhin-zorgt-voor-paniek-op-de-valutamarkt/

Minister van Financiën en Planning: “Er is geen yorka supu voor de aantredende regering klaargemaakt”

Redactie3 minuten leestijd

Stanley Raghoebarsing. Foto: CDS

Stanley Raghoebarsing, minister van Financiën en Planning, vindt het ongepast dat binnen de samenleving wordt gesuggereerd dat de regering, of het ministerie, de aantredende regering bewust wil dwarsbomen om het haar moeilijk te maken. Deze uitspraak deed hij naar aanleiding van de plotseling opgelopen wisselkoers.

Binnen korte tijd is de koers in een stijgende lijn terechtgekomen. In een gesprek met Suriname Herald, na de opening van de SEOGS, gaf minister Raghoebarsing aan geen behoefte te hebben in te gaan op de vraag waarom de koers juist na de verkiezingsuitslag van 25 mei 2025 is beginnen te stijgen. De bewindsman weigerde op die vraag te reageren. 

“Ik ga niet reageren op deze vraag. Ik zit er nog slechts enkele dagen als minister. De volgende bewindsman zal hierover een verklaring geven.” Na verdere toelichting te hebben gevraagd, gaf de minister aan dat hij dit eerder had aangegeven en toen werd uitgemaakt voor leugenaar. 

Velen werden boos toen hij enkele maanden geleden aangaf waaraan het ligt en wat er concreet moet gebeuren. “Ik zou zeggen: laten die deskundigen nu aan het woord komen die aan de andere kant zaten en zoveel hadden uit te leggen. Zij hebben nu de gelegenheid. Laten zij zeggen hoe het moet,” gaf de bewindsman aan, met een brede grijns.

De opmerking roept toch vraagtekens op, aangezien de president recentelijk nog heeft aangegeven dat de regering tot het laatste moment doorwerkt, omdat Suriname geen demissionair systeem kent. De minister bevestigde dit en gaf aan dat hij zich alleen bezighoudt met lopende zaken, zoals het uitbetalen van ambtenaren en schuldeisers, zowel nationaal als internationaal.

Volgens Raghoebarsing hangt het beheersen van de koers nauw samen met een verantwoord financieel beleid en het structureel versterken van het vertrouwen in de economie. Hij gaf aan dat het ministerie voortdurend werkt aan het beheren van de uitgaven en het prioriteren van betalingen, zoals salarissen, pensioenen en binnenlandse en buitenlandse schulden. 

Vorige week werd er US$ 11 miljoen aan buitenlandse schulden afgelost. Daarnaast wordt er ook aanzienlijk afgelost op binnenlandse schulden. 

Over het toezicht op de overheidsfinanciën zei hij: “De staatsfinanciën staan onder accountantscontrole. Buitenlandse leningen worden verantwoord besteed. Elke cent is van het volk van Suriname. Die zijn niet van Raghoebarsing, Chan Santokhi of Ronnie Brunswijk.” De afgelopen week zijn de pensioenen betaald. Nu is het ministerie bezig met de voorbereidingen voor de uitbetaling van de ambtenarensalarissen.

Hij beklemtoonde dat het ministerie geen politieke spelletjes speelt met de financiële situatie: “We zetten de toekomstige regering niet opzettelijk klem. Dat zou ik nooit doen, en dat zou niemand moeten doen. De problemen zijn structureel, niet politiek ingegeven.”

De minister gaf dat we moeten kijken naar het belang van kalmte en samenwerking, vooral met het oog op de politieke transitie: “Er is werk te doen, ook na de verkiezingen. De koers laat zich niet leiden door geruchten of emoties, maar door verstandig beleid en goed bestuur. We hebben niets eraan om de aantredende regering te dwarsbomen.” https://www.srherald.com/suriname/2025/06/19/minister-van-financien-en-planning-er-is-geen-yorka-supu-voor-de-aantredende-regering-klaargemaakt/

Econoom Girdhari: ‘Stijging wisselkoers mede door onverantwoord uitgavenbeleid regering-Santokhi/Brunswijk’

woensdag 18 juni 2025

in ActueelEconomie

Econoom Girdhari: ‘Stijging wisselkoers mede door onverantwoord uitgavenbeleid regering-Santokhi/Brunswijk’

De wisselkoersen voor de euro en US dollar dinsdag bij Exces Cambio aan de Flustraat. De vlucht van de wisselkoersen zorgt ervoor dat grote delen van de samenleving in een moeilijke situatie terecht zijn gekomen.

Tide mi krey wan krey. Mi taki: ‘Gado, u alleen weet hoe ik mijn auto ga aflossen en de huur ga betalen met deze koers. Ik ben zo gestrest dat ik steeds moet huilen.” Woorden van een dertigjarige moeder die haar frustraties via sociale media deelt naar aanleiding van de vlucht die de wisselkoers heeft genomen.

Tekst Valerie Fris

Beeld Terence Oosterwolde

Terwijl alle diensten en prijzen van levensmiddelen stijgen, is het extra zwaar voor de mensen die auto’s en huurwoningen in valuta moeten betalen. “De stijging van de wisselkoers komt door het onverantwoorde uitgavenbeleid van de regering-Santokhi/Brunswijk”, stelt Swami Girdhari, secretaris van de Vereniging van Economisten in Suriname (VES), onomwonden in gesprek met de Ware Tijd.

“Deze rommel wet zal ervoor zorgen dat het fenomeen ‘wisselen mammie, wisselen pappie’ in de binnenstad weer zijn intrede zal doen met alle nare gevolgen van dien”VES-secretaris Swami Girdhari

Vanwege de vele speculaties over de reden van de plotselinge snelle stijging van de koers, sprak de krant hem om te weten hoe het precies zit. Dinsdag werd bij de cambio’s de euro opgekocht voor SRD 45,85 en de US dollar voor SRD 40,20. Opvallend is dat sommige wisselkantoren geen vreemde valuta verkopen, maar alleen kopen en omzetten naar SRD.

Overheidsuitgaven

Girdhari: “De wisselkoersen vertonen al enige tijd – zeker ruim vóór de verkiezing – een opwaartse trend door internationale ontwikkelingen die ook hun impact hebben op de eurokoers.” Vanwege de aard van de Surinaamse economie focust hij zich vooral op de koers van de US dollar.

Girdhari geeft aan dat met het vertrek van het Internationaal Monetair Fonds (IMF) de waakhondrol op de staatshuishouding die deze organisatie had, is weggevallen. “Verklaringen van minister Stanley Raghoebarsing van Financiën en Planning in en buiten De Nationale Assemblee dit jaar bevestigen het expansieve beleid – meer uitkeringen, salarissen en overige betalingen – van de regering. Ze heeft voorafgaand aan de verkiezingen een aantal populistische maatregelen genomen die de uitgaven van de overheid hebben vergroot.” De VES-secretaris stelt verder dat aan de andere kant sprake is van tegenvallende inkomsten, bijdragen aan liquiditeitscreatie door de overheid waarmee als eerste de wisselkoers onder druk komt.

Onzekerheid en angst

Behalve het onverantwoorde beleid van de regering speelt volgens Girdhari ook de onzekerheid een rol. “De regeringspartij die vóór mei 2020 de veroorzaker is van de financieel-economische crisis heeft de meeste zetels behaald bij de verkiezing van 25 mei 2025 en zal een leidende rol vervullen in de toekomstige regering, waarin ze het beheer krijgt over het ministerie van Financiën en Planning. Dit kan ook een reden zijn voor de groeiende onzekerheid over de economische toekomst van ons land”, vermoedt hij.

Girdhari stelt dat hierdoor een bepaalde angst ontstaat waar handelaren op de valutamarkt erop inspelen door de koers met regelmaat naar boven bij te stellen. “Dat zou door de samenleving kunnen worden vertaald alsof het economisch minder goed zal gaan”, zegt de VES-secretaris. “Maar de economie werkt niet zo. Wat is er anders vóór en na de verkiezingen? De positieve uitkomsten, aangedreven door olie- en gasvoorraden zijn nog steeds valide samen met investeringen die hiermee gepaard gaan. Eerlijke communicatie blijft uit, los van een academisch communiqué”, waarmee hij verwijst naar het persbericht van de Centrale Bank van Suriname (CBvS) maandag.

Girdhari vindt het jammer dat deze trend al effect heeft en de kwetsbaren, onder wie mensen die aflossingen in vreemde valuta moeten doen, hard worden getroffen. “Bepaalde prijzen beginnen nu al omhoog te gaan, wat kan resulteren in een hogere inflatie in 2025.”

Valutaveilingen en retentieregeling

De CBvS stelt in haar persbericht dat zij door middel van valutaveilingen heeft geprobeerd om de koers te beteugelen. Maar Girdhari is ervan overtuigd dat valutaveilingen nooit hebben gewerkt in Suriname. “Ook hier is het uitblijven van transmissie naar de samenleving net als bij de open markt operaties het euvel. Alles blijft zich, door de opzet, afspelen in kleine kringen van begunstigden.” Hij stelt dat de VES vanaf haar vijftigste verjaardag op 17 oktober 2022 waarschuwt voor de noodlottige gevolgen van een samenleving met de waarneembare trend van een kleine groep winnaars en een massa aan verliezers.

Girdhari is ook kritisch als het aankomt op de werking van de retentieregeling. Minister Raghoebarsing zou weken terug hebben aangegeven dat het niet naleven van de retentieregeling door exporteurs heeft gezorgd voor de stijging van de koers. “Dat klopt niet. Jammer dat hij heeft verzuimd de namen te noemen van de exporteurs die deze regeling aan hun laars lappen en welke bedragen er aan zijn onttrokken.”

Er was volgens hem zelfs een periode waarbij de exporteurs nergens de retentiedollars konden inwisselen. “De banken waren niet happig om ze te kopen. De monetaire autoriteiten hebben toen verzuimd om een maatregel te treffen over het inwisselen van de retentiedollars. Helaas heeft de regering geen nadere informatie gegeven dan de ongefundeerde populistische kreet.”

Girdhari vindt het ook niet kunnen dat de minister de opmerking heeft gemaakt over goud dat wordt weg gesmokkeld, maar een nadere informatie heeft gegeven en dat tegen degene die smokkelen geen strafmaatregelen worden genomen. Het zou volgens de VES-secretaris de minister sieren om de gemeenschap te informeren over hoeveel goud is weg gesmokkeld, welk bedrag de staat is misgelopen en wie de smokkelaars zijn.

Toepassing Valutawet

Over de toepassing van de Valutawet, die tijdens de regering-Bouterse in behandeling was in het parlement, is Girdhari duidelijk. “De VES verzet zich met klem hiertegen. Alleen vertrouwen en eerlijke communicatie zullen helpen om dit probleem te boven te komen. Dwangmatige wetten hebben wij niet nodig, maar goed bestuur.”

De VES-secretaris stelt dat de voorzitter van de NDP, Jennifer Geerlings-Simons, tijdens het VES-debat dat vóór de verkiezingen werd gehouden, geen afdoend antwoord heeft gegeven of ze nog voorstander is van deze wet. “Deze rommel wet zal ervoor zorgen dat het fenomeen ‘wisselen mammie, wisselen pappie’ in de binnenstad weer zijn intrede zal doen met alle nare gevolgen”, klinkt Girdhari scherp.

Hij is benieuwd naar wat de NPS zal doen, daar ze fervent tegenstander was van de Valutawet die bij de assemblee in behandeling was begin 2020. “Wordt de NPS de jaknikker naar de NDP toe of zal ze de NDP op het goede spoor houden?” vraagt hij zich retorisch af. https://dwtonline.com/econoom-girdhari-stijging-wisselkoers-mede-door-onverantwoord-uitgavenbeleid-regering-santokhi-brunswijk/

VES-voorzitter: Valutakoers ontspoort door politieke onzekerheid, niet door economie

donderdag 12 juni 2025

in ActueelEconomie

VES-voorzitter: Valutakoers ontspoort door politieke onzekerheid, niet door economie

Ves-voorzitter Steven Debipersad. [Foto: dWT archief]

door Wilfred Leeuwin

PARAMARIBO — De plotselinge stijging van de valutakoers rond de verkiezingen is geen gevolg van economische marktwerking, maar van politieke speculatie. Dat stelt Steven Debipersad, voorzitter van de Vereniging van Economisten in Suriname (VES). Volgens hem is de recente koersontwikkeling een terugkerend verschijnsel bij machtswisselingen en wordt deze vooral ingegeven door onzekerheid en manipulatie.

Dinsdagmiddag werd voor de US dollar een aankoopkoers van SRD 38,50 en een verkoopkoers van SRD 39,10 genoteerd. Voor de euro waren deze respectievelijk SRD 43,20 en SRD 44. Debipersad benadrukt dat deze koersstijging niet het gevolg is van negatieve economische trends. “Integendeel, de economische fundamenten vertonen positieve ontwikkelingen. De enige uitdaging is dat we drie moeilijke jaren tegemoet gaan — maar dat is geen verrassing,” stelt hij.

“Het zomaar inzetten van onze schaarse valutareserves is risicovol. Niet alleen zijn die middelen beperkt, het injecteren van geld in de economie kan ook averechts werken”

Politieke invloed

Volgens Debipersad komt de koersbeweging voort uit politieke motieven. “Voor en na verkiezingen ontstaat er altijd onrust. De markt reageert vaak met wantrouwen richting de aankomende regering, wat door de zittende machthebbers wordt geïnterpreteerd als angst. Tegelijkertijd kunnen nieuwe leiders juist voordeel halen uit het terugdringen van de koers, door dat te presenteren als hun prestatie.”

Deze politieke onzekerheid schept ruimte voor speculatie door kapitaalkrachtige spelers op de valutamarkt. “Er ontstaat een sfeer waarin de koers kunstmatig omhoog wordt gedrukt, zonder dat daar economische redenen voor zijn,” zegt hij.

voorzichtig beleid en transparantie

Debipersad roept de nieuwe regering op om met verstandig economisch beleid en duidelijke communicatie vertrouwen te winnen. “Nu is het moment om richting te geven aan het monetaire beleid. Transparant bestuur en een daadkrachtige aanpak van corruptie zijn essentieel.”

Ook waarschuwt hij voor overhaaste acties door de Centrale Bank van Suriname (CBvS). “Het zomaar inzetten van onze schaarse valutareserves is risicovol. Niet alleen zijn die middelen beperkt, het injecteren van geld in de economie kan ook averechts werken.”

De CBvS heeft inmiddels drie valutaveilingen gehouden, waarvan de laatste op 29 mei plaatsvond. Hierbij werd vijftien miljoen US dollar op de markt gebracht. Hoewel governor Maurits Roemer aangaf dat koersbeheersing niet het primaire doel was, stelde voormalig VES-voorzitter Winston Ramautarsing dat de invloed op de wisselkoers direct merkbaar is. Ook hij pleitte eerder voor een behoedzame inzet van deze strategie. https://dwtonline.com/ves-voorzitter-valutakoers-ontspoort-door-politieke-onzekerheid-niet-door-economie/