VOLK WIL MEEDOEN MEEDENKEN INSPRAAK EN ECHTE DECENTRALISATIE MAAR BOTST TEGEN PARTIJPOLITIEKE BELANGEN OP DE EERSTE PLAATS

MEN WORDT NU GECONFRONTEERD MET ALLES WAT MEN ZELF HEEFT GECREEERD DAT MEN DAARMEE MOET DEALEN NU ALDUS ASIS GAJADIN

PALU: President laat met 21 DC’s kans op ordening districtsbestuur liggen

09 SEPTEMBER 2025

Met de beëdiging van 21 districtscommissarissen (DC’s) zet president Simons de bestuurlijke chaos in onze districten voort. De Wet Regionale Organen en de Kiesregeling schrijven een aantal taken toe aan de districtscommissaris, daarbij uitgaande van slechts één DC per district. Door meerdere DC’s per district te benoemen, ontstaat bestuurlijke chaos die de door Simons voorgenomen decentralisatie ernstig zal bemoeilijken. De president laat daarmee de kans liggen om “fu kenki a systeem”.

Bij de instelling van de districtscommissarissen heeft de president voor het district Sipaliwini zeven DC’s, voor Marowijne twee en voor Paramaribo en Wanica elk drie DC’s beëdigd. In het verleden is als argument voor uitbreiding de uitgestrektheid van de districten gebruikt. Als uitgestrektheid het werk van de DC bemoeilijkt, zou het logischer zijn geweest om de werkarmen van de DC uit te breiden, bijvoorbeeld met meerdere districtssecretarissen en/of bestuursopzichters die verantwoordelijk kunnen zijn voor één ressort. Wanneer gekeken wordt naar de politieke partijen waaruit de DC’s zijn voorgedragen, ontstaat de indruk dat partijpolitieke argumenten opnieuw zwaarder hebben gewogen dan de wens tot beter bestuur.

De bestuurlijke chaos kent meerdere kanten. Zo bepaalt de wet dat de DC van het betreffende district voorzitter is van de Districtsraad (DR) en leiding geeft aan de activiteiten daarvan. De vraag die rijst, is: welke DC neemt deze rol op zich en wie bepaalt dat? De DR wordt bovendien bijeengeroepen zo dikwijls de DC dat nodig acht. Betekent dit dat er nu meer vergaderingen zullen zijn, omdat er meerdere DC’s zijn?

De benoeming van meerdere DC’s wekt de indruk dat ieder verantwoordelijk zal zijn voor een bepaald geografisch deel van het district. Voor de burger leidt dit tot onduidelijkheid: bij welke DC moet men aankloppen om districtsproblemen aan te kaarten? Ook bij openbare vergaderingen van de DR, bijeengeroepen door een DC, zal verwarring ontstaan over welk deel van het district wordt besproken.

De Wet Regionale Organen bepaalt ook dat het districtsbestuur bestaat uit de DC (als voorzitter) en telkens één vertegenwoordiger per ministerie. Los van de vraag welke DC nu voorzitter is, rijst de vraag of er voor iedere DC een apart districtsbestuur moet worden gevormd. En zullen ministeries voor elke DC afzonderlijk vertegenwoordigers aanwijzen? Een snelle rekensom leert dat er dan 357 vertegenwoordigers vanuit de ministeries nodig zouden zijn om 21 DC’s te ondersteunen. Dat is onrealistisch. We krijgen dus ‘echte’ DC’s en DC’s voor spek en bonen. Zal dit de kwaliteit van het districtsbestuur verbeteren?

Ook schrijft de Kiesregeling voor dat de DC voorzitter is van het Hoofdstembureau (HSB), dat de verkiezingen leidt in het district. Onduidelijk is hoe bepaald wordt welke DC deze rol vervult in districten waar meerdere DC’s zijn benoemd. Of zullen zij gezamenlijk leiding geven aan het HSB?

De ervaring van de afgelopen jaren leert dat de functie van DC als vertegenwoordiger van de regering in het district onvoldoende werkt. In bepaalde districten bestaan al meerdere commissariaten, wat tot verwarring bij burgers leidt. Daarnaast lijkt het commissariaat te zijn verworden tot een parkeerplaats voor partijloyalisten, met als gevolg een neerwaartse spiraal in de kwaliteit van het bestuur. “Kenki a systeem” is dringend noodzakelijk.

De PALU pleit daarom voor een gekozen functionaris die de politieke en bestuurlijke taken van de huidige DC op zich neemt. Deze functionaris zou samen met een College van Wethouders het districtsbestuur moeten vormen. De Districtsraad moet dan functioneren als regionaal parlement, waaraan verantwoording wordt afgelegd. Decentralisatie van het nationaal bestuur kan niet worden bereikt zonder dat het districtsbestuur ook een eigen budget krijgt. Met de uitbreiding naar meerdere DC’s per district is de onoverzichtelijkheid juist toegenomen. Dit belemmert echte decentralisatie. Of is de opdracht aan de DC’s van de president om het bestuur te decentraliseren, zonder wettelijke basis, slechts symbolisch bedoeld om coalitiegenoten tevreden te stellen?

https://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/88178

Van Samson: “We moeten gaan naar het aspect van gekozen dc’s”

9 september 2025

VHP-parlementariër Cedric van Samson

Het is volgens VHP-parlementariër Cedric van Samson belangrijk dat Suriname overstapt naar het aspect waarin districtscommissarissen niet door de politiek worden benoemd, maar ook gekozen worden door de lokale bevolking. Hierdoor zal ook het aantal landelijke dc’s beter zijn, omdat gebieden dan over een specifiek aantal stemmen moeten beschikken om daar een dc te kunnen plaatsen. Het voordeel volgens de VHP’er is ook dat de burgervader of burgermoeder dan iemand zal zijn die zelf uit dat gebied afkomstig is. “We moeten gaan naar het aspect van gekozen dc’s. Soms moet je als dc ook een bepaalde connectie met de mensen hebben en het gebied kennen. Maar als je geen affiniteit met de mensen hebt, dan is het werk van een burgervader of burgermoeder wel anders. Want dan ben je vader of moeder van kinderen die je niet kent”, zei Van Samson op TBN. Begin september zijn er 21 dc’s benoemd om de tien districten te helpen besturen. De pas geïnstalleerde dc’s die geen bestuurlijke ervaring of scholing hebben, worden de komende twee tot drie maanden begeleid en getraind door gewezen dc’s. Uit de groep nieuwe dc’s zijn vijf van hen gewezen parlementariërs. Het gaat om Obed Kanapé, Ruchsana Ilahibaks, Marlon Budike, Rajiv Ramsahai en Patrick Kensenhuis. Voor Van Samson lijkt dit meer op de oude politieke cultuur waarin dingen zijn gedaan om extra posten te creëren ter accommodatie van politieke partners. Vooral het opsplitsen van bepaalde districten in drie regio’s gaat bij hem niet op.

Volgens de parlementariër is het belangrijk om eerst te weten wat de taken zijn van een districtscommissaris. Aan de andere kant is het ook moeilijk om dc’s te beoordelen wanneer de ene een gebied onder zich heeft dat bestaat uit tienduizend mensen, terwijl de andere een gebied beheert van 40.000 mensen. “Hoe is die verdeelsleutel gemaakt? Want een dc werkt voor mensen. Je plaatst een dc niet voor bos, bergen en rivieren. In het kader van de decentralisatie… wat zal dan ook het budget zijn voor elke dc?”, aldus de VHP’er.

https://www.waterkant.net/suriname/2025/09/09/van-samson-we-moeten-gaan-naar-het-aspect-van-gekozen-dcs/

Kwinti-gemeenschap wil eigen dc kandidaat voor Boven-Coppename

De dorpen Witagron en Kaaimanston, samen met omliggende gemeenschappen van de Kwinti-bevolking, hebben een dringend beroep gedaan op president Jennifer Geerlings-Simons om Zouvan Peroti voor te dragen als districtscommissaris (dc) voor Boven-Coppename.

In een officieel schrijven aan de president uit de gemeenschap haar onvrede over het feit dat er opnieuw een DC zou worden benoemd zonder overleg of inspraak van de gemeenschap aldaar. Volgens de ondertekenaars voelen de bewoners zich al jaren genegeerd bij beslissingen die directe invloed hebben op hun dagelijks leven en ontwikkeling.

De dorpen wijzen op jarenlange achterstand. De brug naar het gebied verkeert al lange tijd in slechte staat en vormt een gevaar voor de gemeenschap. Ook beschikken de dorpen niet over basisvoorzieningen zoals een politiebureau of een kliniek. Kinderen uit Tibiti zijn dagelijks genoodzaakt over een slechte weg te gaan om onderwijs te kunnen volgen in Witagron. Daarbovenop hebben de zware houttransporten die dag en nacht door de dorpen rijden de infrastructuur ernstig beschadigd, zonder dat de gemeenschap daar enige vorm van compensatie voor heeft ontvangen.

Daarnaast wordt gesteld dat districtscommissarissen die het gebied in de afgelopen jaren bestuurden, nauwelijks iets hebben betekend voor de ontwikkeling van hun gebied. In 2020 droegen de dorpen al een eigen kandidaat voor, maar die werd toen terzijde geschoven en vervangen door iemand van buitenaf, wat volgens de bewoners leidde tot vervreemding en stagnatie.

Dit keer benadrukken de dorpen dat hun voorkeur uitgaat naar Zouvan Peroti, een inwoner van hun gebied. Volgens hen kent hij de cultuur, spreekt hij de taal en begrijpt hij de noden van de bevolking, waardoor hij beter in staat zou zijn de belangen van Boven-Coppename te behartigen.

“Wij vragen niet om voorrechten, maar om gehoord te worden als gelijkwaardige burgers van dit land,” schrijven de vertegenwoordigers in hun brief.

De ondertekenaars, waaronder basja Baitali Boomdijk en bestuursopzichter Olivia John, doen een dringend beroep op de president om eerst overleg te voeren met de lokale gemeenschappen alvorens een definitieve beslissing te nemen. Zij hopen dat ditmaal de stem van de Kwinti-gemeenschap niet genegeerd wordt en dat er een transparant proces komt dat leidt tot meer vertrouwen en betrokkenheid in de regio. https://www.srherald.com/suriname/2025/08/29/kwinti-gemeenschap-wil-eigen-dc-kandidaat-voor-boven-coppename/

BT VRIJDAG 22 AUG 2025 || DEEL ABOP ACHTERBAN NIET HAPPY MET HUNSWIJK

https://www.youtube.com/watch?v=cLKzhM-moFI&t=1s

Brunswijk roept ABOP-achterban in Marowijne tot rust op

 22 augustus 2025

brunswijk ronnie

In een videoboodschap aan zijn achterban is de voorzitter van de ABOP, Ronnie Brunswijk, ingegaan op de commotie die is ontstaan rondom de voordrachten voor nieuwe districtscommissarissen (dc’s) in Marowijne. 

Volgens Brunswijk is er “onrust en boosheid” bij delen van de achterban, met name over de voorgestelde benoemingen van Clyde Hunsel en Marvin Vyent.

De ABOP heeft Hunsel, de huidige dc van Albina, voorgedragen als dc voor Moengo. Voor Albina is Vyent naar voren geschoven, die momenteel werkzaam is bij het commissariaat van Para en ook woonachtig is in Para. 

Bewoners in Marowijne, vooral uit de ABOP-achterban, uiten scherpe kritiek op deze voordrachten. Ze vinden dat Hunsel in de afgelopen regeerperiode weinig heeft betekend voor het gebied en zijn teleurgesteld dat Vyent, die geen binding heeft met Marowijne, naar voren is geschoven.

Sommige bewoners hebben gedreigd met het barricaderen van wegen als de benoemingen doorgaan. Brunswijk reageert hier duidelijk op: “Het blokkeren van wegen gaat jullie niets opleveren. Integendeel, de politie zal optreden en wie opgepakt wordt, kan niet rekenen op bescherming van de partij.”

De ABOP-voorzitter roept zijn achterban met klem op zich kalm te houden en de lijn van de partij te volgen. “De partij heeft een leiding, en die bepaalt uiteindelijk wie de posten zal bezetten. 

” Het is onmogelijk om iedereen tevreden te stellen. Ik roep jullie op om je rustig te houden en te vertrouwen op het besluit van de leiding,” aldus Brunswijk.

Met zijn oproep probeert de partijtop verdere escalatie in Marowijne te voorkomen en benadrukt zij het belang van interne discipline en vertrouwen in de leiding. https://www.gfcnieuws.com/brunswijk-roept-abop-achterban-in-marowijne-tot-rust-op/

🚀 De Nieuwe Politiek LIVE • Kadensi over protest tegen tweede termijn DC  Hunswijk (Suriname)

https://www.youtube.com/watch?v=xsMBOm7yEE4

BT DONDERDAG 21 AUG 2025 || ABETANTIE WAA WANI HUNSWIJK, A SAN O POLI

https://www.youtube.com/watch?v=i1aQoSvJdkA&t=642s