De haven van Rotterdam speelt een cruciale rol in deze samenwerking. In het afgelopen jaar hebben 26 douaniers uit Latijns-Amerika trainingen gevolgd in Rotterdam. Hier leerden ze onder andere hoe speurhonden worden ingezet, containerzegels kunnen worden gecontroleerd en containers effectief gescand. Tegelijkertijd reisden Nederlandse douaniers naar landen als Panama, Costa Rica en Suriname om hun expertise te delen met lokale collega’s.
„Ook dit jaar gaan wij hiermee door”, zegt Nanette van Schelven, directeur-generaal van de Nederlandse douane. „We leveren bijvoorbeeld een handheldscanner aan Panama, Costa Rica en Suriname en geven daar trainingen. Daarnaast nodigen we douanemedewerkers uit die regio in Nederland uit en sturen onze trainers naar Latijns-Amerika.”
Drie miljard kilo
Volgens Van Schelven werpt deze aanpak nu al zijn vruchten af. Een strijd die volgens de douane moet worden gevoerd, omdat er in Latijns-Amerika nog nooit zoveel drugs is geproduceerd als in het voorbije jaar: 3 miljard kilo cocaïne. „De samenwerking heeft geleid tot concrete resultaten. In Latijns-Amerika zijn het voorbije jaar meerdere grote drugstransporten onderschept die bestemd waren voor Nederland.”
Een van de meest opvallende vangsten vond plaats in januari vorig jaar, toen de Boliviaanse politie bij de grens met Chili 8.800 kilo cocaïne onderschepte. Dit was de grootste cokevangst ooit in Bolivia en voorkwam dat de drugs, verstopt in houten tegels, hun eindbestemming in Nederland bereikten.
De Nederlandse douane heeft de banden met landen als Peru, Suriname, Costa Rica, Ecuador, Bolivia en Panama verder aangehaald. „In Peru heeft in 2024 de meeste drugs onderschept die bedoeld was voor verzending naar Nederland. Wij zien ook in het afgelopen jaar dat er meer cocaïne vanuit Peru naar Nederland werd verzonden. In mei wist de Peruaanse douane bijna 450 kilo te onderscheppen, afkomstig uit Mexico en bestemd voor Nederland”, vertelt Van Schelven. Zij voegt toe dat zij pas nog op werkbezoek is geweest in Peru en van plan is een attaché te plaatsen om contacten te leggen met de lokale douane en havenbedrijven.
„We delen onze kennis over hoe je medewerkers weerbaarder maakt tegen criminele invloeden en richten ons ook op preventie. Informatie die wij zelf door schade en schande hebben geleerd. Dit is belangrijk omdat Peru de grootste haven van Latijns-Amerika krijgt en daardoor aantrekkelijk is voor drugskartels.”
Scanbeelden
De samenwerking met Suriname wordt ook verder uitgebreid. „We hebben inmiddels een stevige positie gekregen in Latijns-Amerika. Door samen te werken, te helpen en vertrouwen op te bouwen, zie je dat de douanediensten daar steeds meer drugs willen en kunnen tegenhouden”, zegt Van Schelven.
Een volgende stap in de samenwerking is het uitwisselen van scanbeelden van containers tussen Nederland en de Zuid-Amerikaanse landen. In de haven van Rotterdam moeten uiteindelijk de laatste scanbeelden worden vergeleken met die van de haven van herkomst. Dit proces kent echter technische uitdagingen. „In Latijns-Amerika wordt vaak gebruikgemaakt van andere of verouderde scanapparatuur, waardoor het moeilijk is om beelden te vergelijken”, legt Van Schelven uit. „We hebben al afspraken met Brazilië, Panama en Costa Rica en zijn bezig met pilots om deze problemen op te lossen.”