BLAKA MAN TORIE. DE FEITEN EN WAT ER LOOS IS. KLASSENVERSCHILLEN, FAMILIE RUZIE’S OM BEZIT, COLLECTIEVE EIGENDOM & PRIVÉ EIGENDOM.

Auteur: Angela Fernald

In Para en Coronie is er sprake van gezamenlijk familie bezit over lappen grond. Families vechten elkaar de tent uit met betrekking tot besteding van de gronden. Men gunt elkaar niet om ontwikkeling te brengen en geld te verdienen. Er is veel afgunst en jaloezie onderling dat gekoppeld is aan het geld en een bepaalde familie.

FEITEN

 

  • Op 10 oktober 2020 is het 260 jaar geleden, dat het eerste vredesverdrag werd gesloten in het jaar 1760 met de ‘Ndyuka Marrons’ en het toenmalig koloniaal bestuur.
  • Het binnenland was tot 1963 niet betrokken bij de verkiezingen in Suriname. Het was pas in 1967 dat een zelfstandige politieke partij onder de naam Algemene Bosnegerpartij (ABP), later bekend als de Progressieve Bosnegerpartij (PBP), in 1967 ervoor koos om met de VHP samen te werken. Bekend is de naam van de heer Jarien Vredenhof Nicolaas Gadden die tot aan zijn dood is blijven samenwerken met de VHP.
  • Alle blaka mans zijn niet eender. Je hebt Afro-Surinaamse wintigelovigen in Paramaribo met hun eigen cultuur.
  • Waarom kan de Hindostaan gewoon met zijn beelden en bloemen bezig zijn; de Javaan gewoon zijn Jaran Kepang presenteren? Maar de Afro-Surinamer durft over het algemeen niet met zijn krabasi op zijn erf te lopen.”.Terwijl bij de Inheemsen de pyai die bekend staan om hun kennis algemeen geaccepteeerd is. 
  •  

REACTIES

De creolen in Su doen net of het land van hen is.Ze zijn altijd bezig met reuring.Waarom zie je daar geen boeroes,libanezen,chinezen,javanen ,hindoestanen staan? Terwijl die ook in Su zijn geboren en opgegroeid. Hebben ze niks beters te doen? Werken ze niet? Toen DB aan de macht was maakten ze hun smoel niet open.Waarom gaan ze niet en masse naar zijn woning te Leonsberg? Nee dat doen ze niet omdat ze daarvoor te laf zijn Ga bij hem en ga het geld dat verduisterd is terughalen.Ga hem de oren wassen!!!

RACISTISCH BEZIG ZIJN BETEKENT DAT DEZE MAN VERVOLGD MOET WORDEN.

LAAT CHAN DAN AANGIFTE DOEN. DAN SLUITEN ZE HEM OP.

HIJ HEEFT ECHT IETS TEGEN HINDOESTANEN. EN DIE OPDRACHT KOMT VAN DIE INDIAAN BOUTERSE. ONZE CBVS ROVER. FOEFOER A HERI KA BANGI LEGIE.

ZE MOETEN NU VERGUNNING HEBBEN OOK. DIT WORDT TE BONT. ANDERS ANDERE MAATREGELEN. BOUTERSE ZIT HIERACHTER EN NDPERS.

 

Sad but true 😔
Uittreksel uit het boek
*Het probleem met Afrika *
>>>>Gekopieerd<<<<<<<
Een Afrikaanse man kreeg de gelegenheid om alles te vragen wat hij maar wilde.
De voorwaarde was, dat wat hij ook krijgt, zijn broer het dubbele zou krijgen.
Hij dacht erover om om een ​​huis te vragen; maar hij hield niet van de gedachte dat zijn broer twee huizen had.
Dus dacht hij erover om een ​​miljoen dollar te vragen om naar zijn bankrekening te gaan; maar nogmaals, hij was ongelukkig met de gedachte dat zijn broer twee miljoen dollar op zijn rekening had staan.
De man ging zitten en dacht diep na: “Wat kan ik hebben en nog steeds beter zijn dan mijn broer als hij dubbel heeft?”
Dus dacht hij eraan om een ​​van zijn ogen te laten verwijderen, zodat zijn broer zijn twee ogen zou kunnen uithollen.
Dit klinkt als een zeer onwaarschijnlijk verhaal; Dit is echter de typische mentaliteit die Afrikanen eeuwenlang achteruit heeft gezet en hekserij heeft doen gedijen in Afrika.
Een Afrikaan wil koste wat het kost beter zijn dan zijn broer.
De Afrikaanse man is alleen voorzichtig:
-om zijn drank te delen, niet zijn boeken;
-om zijn ziekten te verspreiden, en niet de genezing;
-om zijn problemen over te dragen, en
niet de oplossing
Als een Afrikaanse man faalt, wenst hij zijn broer hetzelfde lot, zodat hij niet de enige zal zijn die de bitterheid van mislukking heeft geproefd.
Een Afrikaanse man is blij als zijn broer kwaad wordt.
Als de meeste Afrikaanse mannen slagen, willen ze hun broers tot slaaf maken; ze proberen de klassenkloof tussen hen en hun broers dagelijks groter te maken.
Een Afrikaanse man wil beter presteren dan de zijne broeders in elk gebied en de meeste Afrikaanse mannen willen hun broers geen kansen op succes geven, omdat zij de enigen willen zijn die slagen.
Wanneer een Afrikaanse man plaats mag nemen op een zetel van autoriteit, wil hij die voor zichzelf houden en weigert hij iemand anders de kans te geven om te zitten.
Op Afrikaanse scholen laten studenten die zich studieboeken kunnen veroorloven andere studenten hun studieboeken niet lenen omdat ze de beste van de klas willen blijven of omdat ze een andere student niet de kans willen geven om beter te presteren dan zijzelf.
Wanneer iemand zelfstandig de weg naar succes ontdekt, zou een Afrikaanse man die weigerde aanwijzingen te geven toch alles in het werk stellen om dat succes in de weg te staan.
Een Afrikaanse man is bereid geld uit te geven om zijn broer te intimideren en hem er als niets uit te laten zien.
Afrika zal beter worden; wanneer we boeken beginnen te delen om kennis door te geven, niet alleen onze drankjes.
Als we anderen beginnen te laten leiden zonder onze invloed.
Als we dezelfde kwaliteit beginnen te geven van voedsel en kleding voor zowel onze kinderen als onze dienstmeisjes.
Afrika kan progressief worden als we op elkaar gaan letten in plaats van elkaar in de weg te staan.
Als we oprecht kunnen zeggen: ‘laat mijn broer het ook halen, en als ik het niet kan krijgen, laat me hem dan helpen’
* Afrika-ontwikkeling, kan alleen mogelijk zijn in Afrikanen liefde / respect voor andere mede-Afrikanen *
Afbeelding kan het volgende bevatten: een of meer mensen, staande mensen, boom, buiten en natuur

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *