Hoe de vork in de steel zit!
17 Jan, 2025
De huidige tijdgeest gebiedt dat milieumanagement een wezenlijk en integraal deel wordt bij de ontwikkeling van de bauxietvoorkomens in West-Suriname; dit staat buiten kijf. De benadering die de Commissie Ontwikkeling West-Suriname Bakhuis Bauxiet heeft gehanteerd is rekening houden met diverse wereldwijd gehanteerde principes en deze nadrukkelijk vast te stellen in de concept Mineralen Overeenkomst tussen de Staat en Chinalco. Deze benadering is ook gevolgd op basis van de bestudering van diverse nationale en internationale overeenkomsten op dit vlak, waarbij de sterke – en zwakke punten alsook de hiaten zijn geïdentificeerd.
Tijdens de planning van dergelijke projecten met als focus milieumanagement, zoals dat in West-Suriname, is het van belang te werken vanuit het basisprincipe, ‘Precautionary Principle’ (‘Voorzorgsbeginsel’ in het Nederlands). Voor de onderhandelingen met Chinalco waren 2 van de vier bestanddelen van dit beginsel van eminent belang om te komen tot een finale overeenkomst na behandeling in DNA. Die 2 bestanddelen zijn: het nemen van preventieve maatregelen in geval van onzekerheid en het vergroten van de publieke participatie aan de besluitvorming.
U merkt dat een van de bestanddelen het heeft over ‘in geval van onzekerheid’. Dit heeft betrekking op het feit, zeker tijdens de onderhandelingen, dat niet alle details van de geplande activiteit beschikbaar zijn geweest. Dit, maakt dat onder andere niet alle effecten op bijvoorbeeld de mens en het milieu kunnen worden vastgesteld. Als het gaat om het vergroten van de publieke participatie aan de besluitvorming, dan wordt bedoeld dat niet-overheidsactoren worden betrokken bij de besluitvorming behorende bij de Overheid. Hierbij, kan worden aangenomen en/of vastgesteld dat de geplande activiteit van invloed zal zijn op die actoren. Het toepassen van Free, Prior and Informed Consent (FPIC), inclusief de consultatiegesprekken die zijn gevoerd door en nog gaande zijn vanuit de Commissie met individuen en organisaties (ook uit het gebied), is onderdeel van het proces om de publieke participatie aan de besluitvorming te vergroten.
Het is het verrichten van een Milieu Effecten Analyse (MEA) studie (ofwel ESIA Studie), zoals vastgelegd in artikel 11.9 van de conceptovereenkomst en in overeenstemming met onze Milieu Raamwet, dat die garantie dient te geven dat het Precautionary Principle in haar totaliteit, maar zeker met betrekking tot deze 2 bestanddelen worden uitgewerkt. Hoewel in het geval van Chinalco het gaat om de exploitatiefase, is het vermeldenswaard dat ook de NV BHP Billiton Maatschappij Suriname (BMS) rond 2007 een ESIA studie heeft laten uitvoeren met betrekking tot haar exploratieactiviteiten in het West-Suriname gebied.
Enkele van de hiaten die waren geïdentificeerd bij de bestudering van bestaande, nationale overeenkomsten en die delen zijn in de conceptovereenkomst met Chinalco zijn elementen als ‘Mine Closure’, ‘Progressive Rehabilitation’ en ‘Closure Assurance’. Voor ‘Mine Closure’ is o.a. vastgesteld dat het bedrijf niet later dan 5 jaren vóór de aanvang van de definitieve sluitingsactiviteiten van de mijn, een ‘Mine Closure Plan’ wordt gediend ter goedkeuring bij de Overheid. Als het gaat om ‘Progressive Rehabilitation’, rehabilitatiewerkzaamheden gedurende de fase van het mijnen van bauxiet, dient dit onafgebroken te geschieden gedurende het ‘leven’ van de mijn. Het plan dat deze rehabilitatiewerkzaamheden vervat, dient om de 3 jaren te worden beoordeeld door de Overheid. Een unicum voor de mijnbouwsector in Suriname, dat ook is opgenomen in de conceptovereenkomst, staat in artikel 12.10. Het bedrijf dient een ‘Closure Assurance’ (zgn. financiële garantie) af te geven aan de Overheid met betrekking tot hun sluitingsactiviteiten van de mijn gebaseerd op hun ‘mine closure’ plan.
Een ander element om milieumanagement te bevorderen in het West-Suriname gebied, heeft te maken met het component ‘Local Content’ in de conceptovereenkomst. Met name artikel 9.18.4, waarbij de Anton de Kom Universiteit de mogelijkheid wordt geboden stageplekken in te vullen. Wij doen een dringend beroep op de Universiteit om, zodra het moment daar is, samen met het bedrijf te werken naar een meerjaren onderzoeksprogramma voor o.a. ‘biodiversity assessment’. Dit moet de Universiteit als coördinator en dirigent van een dergelijk program in staat stellen structureel de ecosystemen op alle niveaus en hun functies in het gebied vast te leggen en deze ten behoeve van haar onderwijs te gebruiken. Met een goede en consistente aanpak door de AdeKUS leidt dit programma op den duur tot een landelijke en complete vastlegging van de Surinaamse biodiversiteit.
De Presidentiële Commissie Ontwikkeling West-Suriname Bakhuis Bauxiet
Cedric Nelom, lid van de commissie
https://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/84613
WEST-SURINAME | SCHIETEN OM TE SCHIETEN
On Jan 9, 2025
Auteur: Johan Tjang-A-Sjin.
Ik voel mij geroepen om te reageren op het stuk van de heer Esajas “Met Ongepaste Spoed…), er staan namelijk een aantal onjuistheden en onvolkomenheden waardoor er een (met opzet?) verkeerde voorstelling van zaken wordt gegeven.
Looptijd van de Commissie West-Suriname
Een eerste onjuistheid is volgens Tjang-A-Sjin de bewering dat de Commissie West-Suriname Bakhuis Bauxiet slechts drie maanden actief is geweest. Hij verwijst naar de resolutie van 16 juni 2023 (no. 538/BP), waaruit blijkt dat de commissie al meer dan een jaar actief is. Bovendien heeft de commissie in die tijd zowel lokale als internationale actoren geraadpleegd, aldus de heer Tjang-A-Sjin.
Onjuiste financiële cijfers
Ook de financiële cijfers die in het artikel worden genoemd, zoals de vermeende 3 USD per ton bauxiet, zijn volgens Tjang-A-Sjin onjuist. Hij kondigt aan dat de commissie tijdens de behandeling van de ontwerp-Mineralenovereenkomst (MA) in De Nationale Assemblee (DNA) met onderbouwd cijfermateriaal zal komen om de financiële aspecten van het project te verantwoorden.
Innoveren in verdienmodellen
Een belangrijk aspect van de ontwerp-MA is volgens Tjang-A-Sjin het innovatieve verdienmodel dat gebaseerd is op het beginsel van gelijkwaardigheid. Hierbij delen Suriname en zijn partners de netto cashflow gelijkelijk gedurende de looptijd van het project, die dertig jaar bedraagt, met de mogelijkheid tot verlenging met nog eens dertig jaar.
Bijdragen van partners
In het kader van deze samenwerking brengt Chinalco de volledige investering van circa 450 miljoen USD in, samen met geavanceerde technologie en toegang tot markten binnen de aluminiumindustrie. Suriname draagt bij met:
- Een bauxietvoorraad van circa 324 miljoen ton met een gemiddelde AL₂O₃-kwaliteit van 38%;
- Verouderde infrastructuur, zoals een spoorweg en haven;
- Diverse studies over mijnbouwontwikkeling en transport.
Inkomsten en belastingheffing
Tjang-A-Sjin benadrukt dat het innovatieve model erop gericht is om overheidsinkomsten zo snel mogelijk te realiseren, in tegenstelling tot een traditionele belastingstructuur. Bij directe belastingheffing zou de overheid jarenlang inkomsten mislopen vanwege investeringsfaciliteiten zoals versnelde afschrijving en verliescompensatie.
Royaltyberekening
De royalty’s worden berekend als een percentage van de CIF-prijs (Cost, Insurance, and Freight) van Guinese bauxiet, zoals vermeld op de Shanghai Metals Markets. Hierbij worden correcties toegepast op basis van kwaliteitsverschillen, transportkosten en de aanwezigheid van organisch materiaal.
Reactie op kritiek
Tjang-A-Sjin uit zijn frustratie over critici die projecten zonder afdoende onderbouwing afwijzen. Volgens hem lijken bepaalde uitingen meer gericht op het blokkeren van vooruitgang dan op constructieve bijdragen aan de ontwikkeling van Suriname. Hij roept op tot geduld en benadrukt dat de commissie gedetailleerde antwoorden zal geven tijdens de behandeling in de DNA.
Afsluitende oproep
Als waarschuwing stelt Tjang-A-Sjin dat onnodige tegenwerking van goedbedoelde initiatieven averechts kan werken. Hij doet een beroep op critici om constructiever en geduldiger te zijn, omdat geduld een waardevolle deugd is.
https://unitednews.sr/west-suriname-schieten-om-te-schieten/
Reactie VES op artikel commissie ‘West-Suriname Bakhuis Bauxiet’
07 Jan, 2024
Voor de ontwikkeling van bauxietvoorkomens in het Bakhuis gebied in West Suriname is door de president de commissie ‘Ontwikkeling West-Suriname Bakhuis Bauxiet’ ingesteld. Op basis van de voorstellen van de presidentiële commissie hebben de ministers Stanley Raghoebarsing van Financiën en Planning en David Abiamofo van Natuurlijke Hulpbronnen op 25 november 2024 een Memorandum of Understanding (MoU) getekend met Aluminium Corporation of China (Chinalco).
In dit MoU verbindt de regering zich om de bijlagen, waaronder een kaart en conceptovereenkomst, binnen 7 dagen ter goedkeuring aan te bieden aan De Nationale Assemblée (DNA). Voorts zet de regering zich in om DNA-goedkeuring van de conceptovereenkomst te verkrijgen zonder wezenlijke wijzigingen, en wel binnen 90 kalender dagen.
Dit MoU, samen met o.a. de concept mineralen overeenkomst tussen de Staat Suriname en Chinalco is op 29 november 2024 door de president voor behandeling aangeboden aan de voorzitter van DNA.
De Vereniging van Economisten in Suriname (VES) is van oordeel dat de informatie en discussies naar en in de samenleving tot dat moment onvoldoende reflecteerden hoe groot de belangen en gevolgen op financieel-economisch, sociaal-maatschappelijk en milieu- gebied zijn. Daarom heeft de VES op 19 december 2024 een paneldiscussie gehouden met deskundigen die vanuit diverse invalshoeken de voorgestelde overeenkomst voor Bauxiet Ontginning in Bakhuis hebben beoordeeld. Daarbij zijn bovengenoemde documenten meegenomen.
Het primaire doel van de paneldiscussie was om de samenleving breedvoerig te informeren over de inhoud en implicaties van de bij DNA ingediende documenten. Op Tweede Kerstdag verschenen op de websites van twee nieuwsbronnen artikelen van de presidentiële commissie, met enige reacties op de paneldiscussie en de verslaggeving daarover.
De VES acht het van belang voor een juiste en evenwichtige informatie van de samenleving om hierop te reageren. De VES meent dat de reactie van de commissie getuigt van onvoldoende bewustzijn en ernstige dwalingen over de inhoud van de documenten die zij de regering hebben doen ondertekenen en indienden bij DNA. De onzorgvuldigheid van de documenten en hun voorbereiding die tijdens de paneldiscussie naar voren werd gebracht blijkt des te erger wanneer wij kennis nemen van de reactie van de commissie.
De reactie van de VES is in extenso opgenomen in de bijlage en in INZICHT # 57, het maandblad van de VES.
Reactie_VES_op_nieuwsartikelen_Commissie_West_Suriname_final.pdf
https://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/84469
Ontwikkeling West-Suriname Bauxiet: De zin ervan en de onzin eromheen
26 Dec, 2024
Recentelijk heeft de VES een discussie gehouden over de uitkomst van het langdurige en zorgvuldig voorbereide proces voor de exploitatie van bauxietvoorkomens in West-Suriname. Opmerkelijk genoeg, maar veelzeggend, is het feit dat noch de commissie, noch haar leden zoals gebruikelijk werden uitgenodigd. Dit resulteerde in een zeer eenzijdige presentatie vol pertinente onjuistheden en onwaarheden. Het feit dat de organisatoren en panelleden de commissieleden kennen, maar blijkbaar opzettelijk hebben gekozen om deze niet te betrekken, roept vragen op over de ware motieven achter deze discussie en of deze wellicht ingegeven zijn door bepaalde eigenbelangen die tijdens het investeringsidentificatieproces naar voren kwamen.
Na de publicatie van een eerder artikel zijn plotseling zogenaamde nieuwe onjuistheden en misvattingen opgedoken. Reden waarom het noodzakelijk is om deze puntsgewijs aan de kaak te stellen:
1. Verplaatsing van Inwoners: De bewering dat 5.000 mensen moeten verhuizen is simpelweg een grote leugen. Het mijngebied ligt ongeveer 80 km van de woongebieden, en daarnaast had de regio Kabalebo volgens het CBB in 2023 slechts 2312 inwoners.
2. Soevereiniteit: Het gebruik van termen als ‘soevereiniteit’ lijkt bedoeld om emoties op te wekken. Het bedrijf krijgt in de overeenkomst echter geen enkel recht van eigendom of huur van land, maar slechts een concessie om uitsluitend bauxiet te mijnen in een bepaald gebied.
3. Export van Hoogwaardige Bauxiet: De suggestie dat het bedrijf alleen hoogwaardige bauxiet zal exporteren is onrealistisch en vergezocht. Een project van deze schaal vraagt om een mix van bauxiet om rendabel te zijn. Investeringsbanken vereisen een rendement van ongeveer 16%, wat met uitsluitend relatief hoogwaardige bauxiet (minder dan 22% van het totaal) niet haalbaar is.
4. Exportwaarde: er wordt aangegeven dat de Staat slechts 3% van de exportwaarde gaat verdienen. Er wordt hierbij voor het gemak weggelaten dat dit percentage stijgt naarmate de bauxietprijs stijgt, dat de royalty wordt berekend over total revenu in plaats van gross profit en de Staat ook nog eens dividend krijgt uit de 13% gratis aandelen in elk van de 2 bedrijven die worden opgezet. Ook worden er parallellen getrokken met de deal met BHP Billiton die niet is doorgegaan. Wat men niet verteld is dat met die deal de Staat pas na 10 jaren inkomsten zou krijgen. Met de Chinalco deal heeft de Staat onmiddellijk bij productie inkomsten.
5. Waarde van de Biodiversiteit: Sinds het vertrek van BHP Billiton in 2008 is er niets gedaan met de waardevolle flora. Het complete gebied is integendeel al jaren in houtconcessies uitgegeven aan particulieren en merendeels aan nu nog steeds onopvallende bedrijven en stichtingen, zie onder:
6. Carbon Credits: Het verhaal van carbon credits loopt dus ook mank en wijst ook weer op selectieve verontwaardiging: de figuur hieronder geeft aan wat de carbon negatieve status zal zijn als gevolg van diverse projecten: de lichtgroene tinten aan de onderkant = ontbossing, geel = de reguliere elektriciteitsvoorziening, blauw = West Suriname inclusief Kabalebo waterkracht (alhoewel dit nu nog niet aan de orde is), en grijs, donkergrijs, zwart en rood zijn de uitstoot van broeikasgassen als gevolg van alleen blok 58 in een 200.000, 300.000 en 500.000 barrels per dag, en worst-case scenario (meer emissies per geproduceerde barrel). De lijnen in roze en geel geven de totale netto carbon uitstoot aan.
Deze uitstoot komt natuurlijk in het geval van West-Suriname vnl. door ontbossing. De figuur daaronder geeft de ontbossing aan: blauw = West-Suriname mijn plus Kabalebo, grijs = geprojecteerde landbouwarealen, bruin = illegale kleinschalige goudmijnbouw, groen = bestaand bos. De rode lijn geeft de bosbedekking (in %) aan. Opvallend genoeg wordt er over deze andere projecten/activiteiten nauwelijks wat gezegd.
7. Stopzetting Bauxietexport: De bewering dat Indonesië geen bauxiet meer exporteert is achterhaald. Na een stop in 2023 wordt er weer ruwe bauxiet geëxporteerd omdat investeerders uitbleven.
8.”No Refinery, No Deal“: Deze erg populistische kreet is echter onrealistisch. Geen enkele investeerder zal zonder studie miljarden investeren in een raffinaderij en smelter. Het bedrijf wordt in de af te sluiten overeenkomst om die uitdrukkelijke reden daarom verplicht om vrijwel direct na aanvang te starten met deze studies.
De commissie is nu reeds bezig met het updaten van waterkrachtstudies en bekijkt tevens andere mogelijkheden die de opzet van de raffinaderij en smelter aantrekkelijker maken; veel, goedkope energie is een ‘must’. Geen energie, geen raffinaderij en smelter.
De realiteit van de afgelopen decennia toont aan dat Suriname nauwelijks investeringen heeft aangetrokken, met zelfs perioden van desinvestering. Dit zielig verhaal in in onderstaande tabel te zien:
Sinds het vertrek van BHP Billiton in 2008 is er totaal niets gebeurd in het gebied behalve kaalkap vanwege verleende houtconcessies, terwijl meer dan 2.000 mensen er in armoede leven en drugs- en alcoholmisbruik schering en inslag zijn. Jongeren zijn daardoor gedwongen het gebied te verlaten wegens gebrek aan werkgelegenheid. Dit roept vragen op over wat talloze organisaties en hoogopgeleiden hebben gedaan in deze periode. Het is naïef om te verwachten dat er plotseling een investeerder zal komen zonder gedegen studies en voorbereiding.
Nu staat het grootste aluminiumbedrijf ter wereld, met kapitaal, kennis en technologie, klaar om in deze bauxietvoorkomens te investeren. Dit kan sociaaleconomische voordelen opleveren, zoals werkgelegenheid, verbeterde infrastructuur, training- en opleidingskansen, en afzetmogelijkheden voor lokale bedrijven (er is hiertoe een sterke local content paragraaf in de concept mineralenovereenkomst opgenomen, iets wat tot op heden– ondanks de betrokkenheid van het maatschappelijk middenveld – nog steeds niet opgesteld is voor de opkomende offshore industrie).
De realiteit onder ogen zien is een keuze.
“Verder kijken dan je neus lang is” is een keuze.
Kiezen tussen het algemeen belang en enge belangen is een keuze.
Integriteit is een keuze.
En zo is ontwikkeling ook een keuze.
Commissie Ontwikkeling West-Suriname Bakhuis Bauxiet
Danny Lachman (voorzitter) https://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/84304
Kiezen voor de toekomst: Het ontmaskeren van verkeerde informatie over West-Suriname’s bauxietvoorkomens
donderdag 26 december 2024 GFC Nieuws Ingezonden Opinie
In de afgelopen dagen hebben diverse personen en organisaties, waaronder ook de VES, commentaar geleverd op de voorgenomen overeenkomst voor de exploitatie van de bauxietvoorkomens in West-Suriname.
Hoewel kritische begeleiding en beoordeling van dergelijke projecten altijd toe te juichen en zelfs noodzakelijk zijn, is het belangrijk dat het voornaamste doel daarbij moet zijn het tot stand brengen van een voor de Surinaamse natie voordelig project.
Het merendeel van de aangedragen kritiek blijkt in de praktijk echter veelal verre van constructief te zijn en is niet gebaseerd op deskundig onderzoek en verificatie van feiten.
Hierdoor wordt een totaal verkeerd beeld, al dan niet opzettelijk, geschapen van de werkelijke stand van zaken, met grove onjuistheden en onwaarheden als gevolg. Duidelijk valt af te leiden dat mogelijke eigen belangen die op het spel staan, veel van de ongefundeerde kritiek verklaren.
Absurd in dit kader is bijvoorbeeld de bewering dat 5000 mensen zouden moeten verhuizen uit het mijngebied, dat bijkans 100 km ver van de inheemse woongebieden ligt terwijl heel Kabalebo nauwelijks 2300 inwoners telt.
Volgens de critici zou de soevereiniteit van Suriname ook op het spel staan met deze overeenkomst, wat een volstrekt onzinnige bewering is, aangezien de concessionaris geen enkel recht van eigendom of huur krijgt, maar slechts een concessie om bauxiet te mijnen.
De bewering van critici dat Chinalco alleen hoogwaardige bauxiet zal exporteren en daarna vertrekken is onrealistisch en toont vooral hun onkunde op dit gebied.
Deskundigen en investeringsbanken stellen dat een mix van ongeveer 16% hoogwaardig bauxiet noodzakelijk is voor rendabiliteit in bauxietmijnen. Deze mix zorgt ervoor dat de productie efficiënt blijft en de kosten beheersbaar blijven.
Ook wordt door de meeste critici het gevaar van milieuschade door ontbossing als argument aangevoerd, hetgeen compleet ongegrond is.
Alleen al door eenvoudigweg op Google te zoeken naar de door SBB gepubliceerde kaarten met betrekking tot uitgegeven houtconcessies blijkt dat nagenoeg het gehele gebied al jaren in houtconcessies is uitgegeven.
De rondhoutproductie in het ressort Kabalebo is zelfs de hoogste in heel Suriname (ca. 71.000 m³). De vraag rijst dan ook: waar waren al die zogenaamde milieuactivisten al die tijd?
Hetzelfde geldt wanneer ze het argument van “carbon credits” aandragen. Wat het verlies daarvan is t.g.v. de overige sectoren, zoals goudexploitatie en olie-exploratie, wordt angstvallig verzwegen.
Het is bijvoorbeeld bekend dat ca. 30.000 km² van ons grondgebied door lozing van kwik, cyanide en andere zware metalen is vergiftigd, een veel ernstiger fenomeen waarover geen enkel punt wordt gemaakt door de critici.
Door de critici die jammerlijk genoeg blijkbaar geen onderzoek doen of bewust bepaalde informatie verzwijgen, wordt ook gewezen op het feit dat Indonesië ook geen bauxiet meer zou exporteren.
Ze negeren echter dat na een tijdelijke stopzetting dit land weer volop ruwe bauxiet exporteert omdat geïnteresseerde investeerders niet te vinden waren. Als ze serieus hadden gezocht, zouden ze ook hebben ontdekt dat in Ghana, de GIADEC, na 80 jaar bauxietexport besloten heeft nu een raffinaderij op te zetten.
Sinds 2019 zijn er daartoe uitgebreide haalbaarheidsstudies en evaluaties uitgevoerd in samenwerking met Rocksure International. Mytilineos Energy and Metals uit Griekenland werd via een rigoureus proces geselecteerd als partner, wat aangeeft dat er aanzienlijke voorbereidende werkzaamheden en haalbaarheidsbeoordelingen zijn uitgevoerd om de levensvatbaarheid van het project te waarborgen. Ditzelfde proces wordt ook in Suriname gevolgd.
Vanuit vermoedelijke belangengroepen verschijnen nu allerlei populistiche kreten zoals: “No Refinery, No Deal”. Wat men blijkbaar niet begrijpt of niet wil begrijpen echter, is dat geen enkele investeerder zonder een uitputtende haalbaarheidsstudie miljarden zal komen investeren in een raffinaderij of smelter.
Chinalco wordt in de te tekenen overeenkomst verplicht om vrijwel direct na aanvang te starten met deze studies.
Dat de duidelijk ingezette hetze tegen deze overeenkomst suggereert dat er wel zulke naïeve investeerders in de wereld zouden rondlopen, die zonder gedegen haalbaarheidsstudies zich direct een strop om de hals zouden hangen, moet daarom niet slechts worden toegeschreven aan kinderlijke naïviteit van de critici die blijkbaar als enig doel hebben het torpederen van een goed project vanwege enge belangen die er spelen.
Nu staat het grootste aluminiumbedrijf ter wereld, met kapitaal, kennis en technologie, klaar om in deze bauxietvoorkomens te investeren. Dit kan sociaaleconomische voordelen opleveren zoals werkgelegenheid, verbeterde infrastructuur, training- en opleidingskansen, en afzetmogelijkheden voor lokale bedrijven.
Vanwege het grote algemeen belang voor Suriname, en door het slechte beleid van opeenvolgende regeringen, zijn goede projecten zoals deze belangrijk en dient men niet te kijken naar wie met de eer gaat strijken, maar naar het algemeen belang.
Onze huidige en komende generaties hebben deze ontwikkelingen nodig en hebben recht op een betere toekomst, dat boven elke persoonlijke of politieke belangen staat.
Ir Dharmvir K.Mungra
Vz. DE NIEUWE LEEUW https://www.gfcnieuws.com/kiezen-voor-de-toekomst-het-ontmaskeren-van-verkeerde-informatie-over-west-surinames-bauxietvoorkomens/
Vids sluit juridische stappen tegen staat niet uit
Het bestuur van de Vids tijdens een eerdere persconferentie.
PARAMARIBO — Omdat de staat de aanmaning van de Vereniging van Inheemse Dorpshoofden in Suriname (Vids) rond wat wordt genoemd “de controversiële bauxietdeal” met de Chinese multinational Chinalco heeft genegeerd, sluit de belangengroep gerechtelijke stappen niet uit. De Vids heeft op 13 december per deurwaardersexploot een schrijven gestuurd naar procureur-generaal Garcia Paragsingh als vertegenwoordiger van de republiek Suriname in rechte, met kopien naar de ministers David Abiamofo (Natuurlijke Hulpbronnen) en Stanley Raghoebarsing (Financiën en Planning). Echter, tot heden is er daarop niet gereageerd.
“Procureur-generaal en ministers, wij rekenen erop dat u de ernst van deze aanmaning voldoende inziet en het voortduren van het onrechtmatige handelen door de staat Suriname onmiddellijk beëindigt en de totaal verbeurde dwangsommen vermeerderd met de wettelijke rente uitbetaald aan onze cliënt, waardoor de gang naar de rechter niet noodzakelijk zal blijken te zijn”, werden Paragsingh, Abiamofo en Raghoebarsing nog gewaarschuwd.
“Procureur-generaal en ministers, wij rekenen erop dat u de ernst van deze aanmaning voldoende inziet en het voortduren van het onrechtmatige handelen door de staat Suriname onmiddellijk beëindigt”
Kortgedingvonnis
Het advocatenteam van Vids zegt dat op 16 mei dit jaar de staat in een kort geding werd veroordeeld. Bepaald werd dat voorafgaand aan het nemen van een besluit om derden het recht op grondhuur te verstrekken om economische activiteiten in woon- en jachtgebieden van inheemsen en of tribale volken te ontplooien, deze te betrekken in de besluitvorming ter verkrijging van informed consent. Er is een dwangsom van SRD 10.000 voor iedere dag dat de staat in gebreke blijft om te voldoen aan haar consultatieverplichting met een maximum van SRD 10.000.000.
De advocaten wijzen erop dat in een persbericht is aangegeven dat de regering op 25 november een Memorandum of Understanding (MoU) heeft getekend met Chinalco voor de ontwikkeling van de bauxietindustrie in West-Suriname. “Wij attenderen u erop dat de staat evident niet heeft voldaan aan hetgeen waartoe hij is veroordeeld bij het vonnis in de kortgedingzaak. Meer specifiek heeft de staat niet voldaan aan zijn consultatieverplichting”, onderstreept het advocatenteam.
Geconstateerd wordt dat voorafgaand aan 25 november, de dag waarop de MoU is getekend, de staat niet beschikte over de vereiste Free, Prior, Informed Consent (FPIC) van de inheemse volken in wier woon- en jachtgebied Chinalco als derde op de door de staat toegewezen grond economische mijnbouwactiviteiten zal ontplooien. Ook het besluit, in de vorm van een MoU, om aan Chinalco het recht van grondhuur te verstrekken, heeft de staat genomen zonder te voldoen aan de dwingend – onder verbeurte van een dwangsom – door de rechter geoordeelde verplichting om de belanghebbende inheemse volken te consulteren.
https://dwtonline.com/vids-sluit-juridische-stappen-tegen-staat-niet-uit/
Suriname maakt zich wederom op voor internationale miljoenen overeenkomst
Gepubliceerd door ABC Redactie op November 26, 2024
Danny Lachman, voorzitter van de presidentiele commissie West Suriname bauxiet, heeft op Srefidensi, bekendgemaakt dat Suriname een conceptovereenkomst heeft bereikt voor bauxiet exploitatie in het Bakhuis gebied te West Suriname.
Suriname zal indien de Nationale Assemble de conceptovereenkomst goedkeurt in zee gaan met de Chinese multinational Chinalco. Die zal een bedrag van 426 miljoen Amerikaanse dollar in de operatie investeren, waarvoor een mijnbouwbedrijf als een infrastructuur bedrijf mee zal worden opgezet. In eerste instantie zal de operatie draaien om het mijnen en exporteren van bauxiet.
BEKIJK OOK: https://www.youtube.com/watch?v=QyQ9Tooa_I4
Gisteren is het concept mineralenovereenkomst met de Chinezen aan de samenleving gepresenteerd door Danny Lachman. Gisteravond is de regering overgegaan tot het ondertekenen van een MOU tussen de staat en de multinational Chinalco. In de MOU is de intentie van uitvoering van de uitge-onderhandelde concept mineralenovereenkomst met het Chinees bedrijf opgenomen. De voorzitter van het onderhandelingsteam zegt dat in de huidige conceptovereenkomst is gekozen om in te zetten op royalties en aandelen in plaats van een belastingafspraak te maken omdat het Suriname op termijn meer kan opleveren. https://abcsuriname.com/suriname-maakt-zich-wederom-op-voor-internationale-miljoenen-overeenkomst/
DANNY LACHMAN: ‘WE GAAN EEN GIGANTISCHE BASALE FOUT MAKEN DOOR EERST TE SLOPEN EN DAN DE FEASIBILITY STUDIE UIT TE VOEREN’
Last updated Jul 24, 2017
Tijdens mijn trip in het buitenland las ik in het nieuws het voornemen van de regering om de bauxiet sector te behouden voor Suriname; een fantastisch strategisch besluit (i.h.b. als u kijkt naar mijn ideeën over werkgelegenheid en verstedelijking). Er is echter een klein addertje onder het gras en dat is dat de huidige raffinaderij gesloopt wordt om vervolgens elders (in West Suriname) een raffinaderij te bouwen. Ik heb hier – uit Surinaams belang – sterke kanttekeningen bij, voor de desbeteffende decision makers in deze zaak.
- Er wordt gesproken over de sloop van de huidige raffinage faciliteiten om dan vervolgens een feasibility studie uit te voeren. As a matter of fact is de scope of work (SOW) vorige maand afgerond door de Suralco en zal eind Augustus Alcoa een besluit nemen om de SOW fiat te geven (en dus te financieren) of niet, om dan vervolgens in oktober tot de sloop over te gaan. Dit klinkt als het slopen van je eigen huis, om dan vervolgens op zoek te gaan naar een nieuw huis. Suriname heeft nu de assets (Alhoewel financieel afgeschreven en technisch een rehabilitatie nodig) en die moet je niet uit handen geven alvorens je > 95% zeker bent van het succes van een nieuwe raffinaderij.
Met andere woorden, EERST de feasibility studie uitvoeren en DAN slopen! Wat is de haast anyway voor het slopen? En Alcoa moet niet aankomen met het argument dat de raffinaderij een gevaarlijke situatie is, want daar zijn zij voornamelijk zelf verantwoordelijk voor door 1) jarenlang geen (vervangings)investeringen te plegen, 2) het onderhoud de laatste 3-5 tot een absoluut minimum hebben gebracht, en 3) de raffinaderij tot goed tot een volledige stilstand hebben gebracht door niet alle vloeistoffen uit de pijpleidingen en tanks te drainen;
2.Ik ken Alcoa zo’n beetje en de toon die ik las kwam mij maar al te bekend voor: Alcoa sloopt, en zal een FEASIBILITY studie uitvoeren, en ALS die een positief resultaat sorteert, dan zal Alcoa EVENTUEEL beried zijn om te participeren in een samenwerking voor de realisatie. Evenzo was Alcoa / Suralco (ihb de heer Halfhuid) van PLAN om Suralco weer zijn oude glans te geven. Daarna was het van PLAN om de Suralco niet te sluiten. Daarna was het van plan om de Suralco weer op te starten. Daarna was het van PLAN om de bauxietsector te behouden. Anyway, het patroon is duidelijk. Er zijn teveel conditionele factoren zijdens Alcoa in de overeenkomst (MOU) om te garanderen dat de sector behouden blijft;
- Alcoa zegt een feasibility studie uit te voeren. Feasible voor wie? Alcoa werkt met transfer pricing en head office costs doorberekening en kan zodoende al heel gauw een feasibility studie een negatief resultaat laten uitwijzen. Zo hebben zij jarenlang hun kosten in verscheidene landen zonder een wet op transfer pricing kunnen opschroeven. De winsten in die landen zijn dan lager zodat er minder belasting betaald wordt. De transfer prices worden door berekend aan het hoofdkantoor of zusterbedrijven in belasting aantrekkelijke regio’s.
- Nogmaals, feasibile voor wie? Als Alcoa infrastructuur en procesfaciliteiten bouwt zijn die volgens een bepaalde methodiek (safety, environment, health, engineering standaarden, labor laws, preferred suppiers – die niet per se de goedkoopste zijn!) -, etc) die beslist niet het goedkoopst zijn. Chinezen en Arabieren bouwen raffinaderijen veel goedkoper. Een dergelijke feasibility studie moeten we derhalve in dit geval – waar het er sterk op lijkt dat Alcoa / Suralco er gewoon tussenuit wilt knijpen – door een (onafhankelijke) derde laten uitvoeren. Dit brengt mij bij……..
- De vorige feasibility studies! Alcoa zegt dat ze 50 mijoen dollars uittrekken voor het verrichten van een feasibility studie…. maar nog geen 10 jaar geleden is er reeds een complete studie uitgevoerd door Bechtel. I know, want ik heb het ergens thuis liggen Deze moet geüpdate worden: engineering, wereldmarktcondities, scenario’s, EHS, strategische en structuurplannen van Suriname, etc. Is daar jaren en miljoenen voor nodig? Waarom zijn ze daar niet (allang) mee gestart?
- Door de jaren heen heeft de Suralco een aantal zaken ge-outsourced, waardoor de overhead en andere lasten veel lager is komen te zitten: Pansa Machine Shop, Surmac (ihb op Para), Badjalala, Cobo, Sewdajal, etc. Dit is geweldig voor technology & skill transfer, specialisatie (die dan weer gehanteerd wordt voor andere bedrijven), werk creatie, en fysieke verstedelijking. Het elders bouwen van een raffinaderij (ihb in West Suriname) maakt dus weinig sense. Je zal alles weer moeten internalizen, waardoor je productiekosten hoger komen te liggen;
- Het voorgaande wordt bestreden door te zeggen dat de technologie waar de Suralco van gebruik maakte verouderd is. Ook dat is bezijden de waarheid, immers is het gebaseerd op het Bayer proces waar alle raffinaderijen op zijn gestoeld, welke reeds 100 jaren oud is. Inderdaad zijn er bepaalde monitoringssystemen die je zou kunnen vernieuwen, maar vergeet niet dat in het Alcoa systeem de Suralco de meest efficiënte plant was! Bovendien is de Suralco een redelijke grote plant (zeker even groot als de 2 plants in Australie, de plant in Texas en groter dan Pcos de Caldas in Brasilia). Dus slopen of niet slopen? NIET slopen, maar EERST de feasibility studie doen. Dit brengt mij bij……
- De rehabilitatie van de raffinaderij kostte in 2015 zo’n 280 miljoen dollar. Laat dat nu het dubbele zijn, zo’n 600 miljoen dollar, en plak daar nog eens tegenaan een 200 miljoen dollar om de raffinaderij geschikt te maken voor het bauxiet in West Suriname (dat een lager gehalte aan aluminiumoxide heeft). Dan kom je op grofweg een 800 miljoen dollar. De raffinaderij heeft een kapitalisatie waarde (als het opnieuw zou bouwen) van 1.5 – 2 miljard dollar. Waarom zou je dan een nieuwe bouwen? Er is reeds een haven, power house, water plant, lime plant, mud lake aanwezig……………….het lijkt me dan erg sterk dat een raffinaderij in het verre Westen van het land (met in acht neming van punt 6) more feasible is;
- Met het sluiten van de raffinaderij in december 2015 is een heleboel skill en knowledge naar het buitenland vertrokken, ihb Dubai. Als wij nog een paar jaren wachten omdat er eerst gesloopt moet worden, dan een feasibility, dan de constructie in West Suriname…………… dan ben je die skills en knowledge voorgoed kwijt (Suralco was reeds aan het vergrijzen). Rehabilitatie moet je nu starten met stapsgewijze influx van high skill en high knowledge labor;
- Een deel van knowledge en skills kan opgevangen worden met het zogenaamde bedrijvenpark waar men het over heeft. Maar welke bedrijven? Welke size? Welke sociale en milieu impact? In welke secto(en)? Er is teveel onzekerheid hierover. Maar zelfs in een optimistisch geval waarbij je hier inderdaad een bedrijvenpark realiseert…wat als de feasibility studie voor West Suriname negatief uitwijst? Dan is meteen de waarde van je bauxiet (1 van onze vormen van sustainable competitive advantage) aldaar tot nul gereduceerd;
- Met de inzet van de reserves in West Suriname, moet Suriname in staat zijn om investeerders (ihb uit China en de Arabische landen) te vinden om de raffinaderij te rehabiliteren met Alcoa eventueel in het management (hun core expertise) zonder dat ze er ook maar 1 cent in hoeven te steken. Vervolgens zet je quick lime, aluinaarde, hydrate (gebruikt voor vuurvast materiaal ook wel refractory genoemd), en zelfs bauxiet af, afhankelijk van de marktcondities (en dus veelzijdiger da wat Alcoa in bijna 99 jaar in Suriname gedaan heeft). Let wel: het is Alcoa die vroegtijdig de Brokopondo overeenkomst wilt breken, en die bewust / onbewust door getalm vanuit het hoofdkantoor van Alcoa Latin America & Caribbean ervoor hebben gezorgd dat 1) de raffinaderij zonder bauxiet kwam te zitten, en 2) de raffinaderij er nu zo bij staat. Daartegenover heeft de Surinaamse overheid 1) de markt mee (er is mondiaal een gigantische transitie gaande van conventioneel staal naar aluminium uit energie efficientie overwegingen), 2) genoeg reserves in West Suriname en Nassau, 3) zijn er reeds studies in het verleden verricht die geupdate moeten worden, 4) we door de jaren heen bedrijven hebben ontwikkeld die de value chain voor het ontginnen van bauxiet in West Suriname best zelfstandig aankunnen – ik denk hierbij aan Grassalco, SEMS, Haukes, etc., en 5) diverse leveranciers die zijn ontsproten langs deHighway naar Paranam toe.
Dit zijn zo’n beetje mijn sterke kanttekeningen bij het besluit om eerst te slopen, dan een feasibility studie uit te voeren voor een raffinaderij in het westen van het land. Ik wil benadrukken dat ik hier geen enkel belang bij heb (ik ben ook niet meer voornemens om weer voor de Alcoa te gaan werken), en ben bereid om inzage te geven in mijn zaken om onpartijdigheid te demonstreren. Ik ben gewoon van mening dat we gigantische basale fout maken door eerst te slopen en dan de feasibility studie uit te voeren, welke consequenties heeft voor Suriname in de vorm van werkgelegenheid, competitiveness, verstedelijking, etc. Een aanrader in deze zijn de boeken Dealing with Giants en Negotiate like the Big Guys. https://unitednews.sr/danny-lachman-gaan-een-gigantische-basale-fout-maken-door-eerst-te-slopen-en-dan-de-feasibility-studie-uit-te-voeren/
Persconferentie over bauxiet deal West-Suriname :
BEKIJK OOK : https://www.youtube.com/watch?v=jIzP8ketivc