Andere inzichten.

Vala’s zoon werd bestempeld als zwakzinnig, maar gaat nu naar het gymnasium

author avatar

VALA VAN DEN BOOMEN

Gisteren, 13:30in LEZERSCOLUMN

Deze week viert Vala van den Boomen met haar 13-jarige zoon op een terras dat hij zijn eerste jaar op de reguliere middelbare school zo goed heeft gedaan dat hij volgend jaar naar het gymnasium mag. Wonderlijk, vindt zij, omdat hij nog niet zo lang geleden als ‘niet leerbaar’ en ‘zwakzinnig’ werd bestempeld. Want wie zich niet conformeert is gek. Of autistisch.

„Wie zich niet aanpast wordt zo vroeg mogelijk buiten de maatschappij geplaatst.”

© GETTY IMAGES

„Wie zich niet aanpast wordt zo vroeg mogelijk buiten de maatschappij geplaatst.”

Mijn zoon was nog maar heel klein toen duidelijk werd dat hij ‘anders’ was. In plaats van 300 keer van de glijbaan te gaan in de speeltuin net zoals de andere kinderen, verzamelde hij steentjes en draaide ze rond in de zon om te zien hoe het licht erop weerkaatste. Hij ging niet op tijd praten, maar deed dat vervolgens wel meteen in volzinnen en hij wilde geen hamertje-tik doen en blokkentorens bouwen op de peuterspeelzaal.

Anders zijn is een zonde

Daarom werd ons voor zijn vierde jaar verteld dat onze zoon cognitief nooit verder zou komen dan het niveau van een peuter. Wat volgde waren jaren waarin mijn zoon volcontinu heeft moeten proberen te ontsnappen uit de gevangenis waar hij door onze maatschappij onterecht toe veroordeeld was. Want anders zijn is een zonde. Als dat er niet uit te conditioneren valt, hebben we hokjes om kinderen in op te sluiten. Tenslotte zijn zij een gevaar voor het systeem. Ze zouden het zomaar eens omver kunnen werpen.

BEKIJK OOK:Lin is moeder van een zoon van drie en is op missie in Irak: ’Wat vindt je man daar van!?’

Kop boven het maaiveld

Onze maatschappij draait op middelmatigheid. Als iedereen evenveel is, kan en heeft, is dat het makkelijkst te sturen en te controleren. Daarvoor is het nodig dat niemand de kop boven het maaiveld uit kan steken. De meest effectieve manier om dat te bereiken is de bloem in de knop te breken: met een egalitair schoolsysteem. Tenslotte is onderwijs hét fundament van een samenleving. De nivellering in het onderwijs heeft ervoor gezorgd dat het kennis- en ontwikkelingsniveau van onze kinderen de afgelopen jaren stelselmatig achteruit is gegaan. Want in plaats van de bovengrens, is het de ondergrens die de maatstaf is geworden. Onder het mom van gelijkwaardigheid is het niveau van het onderwijs steeds verder naar beneden bijgesteld om een mal te creëren waarin ieder kind moet passen. Een omgekeerde wereld is het resultaat: uniformiteit wordt gestimuleerd en gevierd, terwijl excelleren wordt tegengehouden en afgestraft.

Murw geslagen

Mijn zoon werd verbannen naar een zogenaamde Cluster 4 school, vanwege zijn ‘gedragsstoornis’ en de autisme-diagnose die hij opgestempeld had gekregen. Daardoor was hij de facto afgeschreven en kon hij gelegitimeerd geïnstitutionaliseerd en daarmee maatschappelijk onschadelijk gemaakt worden. Want op het ‘Speciaal Onderwijs’ wordt helemaal niets meer van een kind verwacht. Het is weinig anders dan bezigheidstherapie totdat een kind niet langer leerplichtig is en kan worden overgedragen aan de sociale werkplaats en het UWV. En tegen die tijd is het zo murw geslagen, gedemotiveerd en gedenigreerd dat de maatschappelijke stigmatisering vanzelf de waarheid is geworden. Een uiterst succesvolle selffulfilling prophecy.

BEKIJK OOK:’Kutvader, ga weg, hoor ik het jongetje zijn vader toeroepen’

Schoppen tegen het systeem

Bijzondere, slimme, afwijkende kinderen met iets meer geluk dan mijn zoon mogen wel op het regulier onderwijs blijven, maar alleen als ze niet te moeilijk doen en niet al te duidelijk laten merken dat ze anders zijn en meer en beter kunnen. Dat is tenslotte niet eerlijk tegenover de andere kinderen. Niemand mag winnen, we moeten allemaal genoegen nemen met de participation trophy. Wie zich niet aanpast wordt zo vroeg mogelijk buiten de maatschappij geplaatst. Het systeem kan zichzelf tenslotte alleen maar in stand houden als zo min mogelijk mensen er tegenaan schoppen. Dat soort deserteurs kun je beter deporteren, zodat je alleen volgzame soldaten overhoudt die allemaal gedwee dezelfde kant op marcheren. Wijk je van de gebaande paden af, dan krijg je een kogel in je rug.

Stilstand is achteruitgang

Dat Nederland een crisisland is geworden is het resultaat van steeds verdergaand opgelegd conformisme dat begint in het onderwijs. Het idee dat alles wat afwijkt gereguleerd moet worden en alle verschil gelijkgetrokken moet worden heeft geleid tot collectieve, intellectuele stilstand van ons als Nederlandse bevolking en operationele stilstand van onze maatschappij. Als we kleuters classificeren als zwakzinnige autisten, omdat ze geen kabouters willen vouwen op de peuterspeelzaal en we kinderen die niet in het gelid lopen, omdat zij meer kunnen, meer willen en dus misschien wel meer zullen worden en hebben dan hun klasgenootjes uit het reguliere schoolsysteem verwijderen, dan is het een kwestie van tijd tot de maatschappij instort. Iedereen gelijk betekent namelijk ook niemand competent. En stilstand is uiteindelijk altijd achteruitgang.

BEKIJK OOK:Jans (37) kinderwens lijkt eindelijk in vervulling te gaan: ’Helemaal van de wereld’

https://www.telegraaf.nl/vrouw/1281612946/vala-s-zoon-werd-bestempeld-als-zwakzinnig-maar-gaat-nu-naar-het-gymnasium#:~:text=Vala’s%20zoon%20werd%20bestempeld%20als%20zwakzinnig%2C%20maar%20gaat%20nu%20naar%20het%20gymnasium,-Vala%20van%20den&text=Deze%20week%20viert%20Vala%20van,jaar%20naar%20het%20gymnasium%20mag.

Leerling pleegt zelfmoord, wie is verantwoordelijk?

10 Juli 2024

Het is te betreuren dat de kwaliteit van vorming van leerlingen grotendeels wordt bepaald door percentage geslaagden en zittenblijvers. Andere aspecten van de vorming van leerlingen komen op de basis- en voj-scholen nauwelijks aan bod. Zo wordt er op deze scholen vrijwel niets gedaan tegen pesten. Het is een kwalijke zaak dat opeenvolgende ministers hierop geen/onvoldoende acht sloegen. Als pedagoog had de huidige minister van onderwijs het belang van pesten toch moeten inzien en acties ondernemen?  

Plagen en pesten op scholen
Plagen en pesten worden vaak door elkaar gehaald. Plagen gaat tussen twee mensen die elkaar aankunnen; de plager en geplaagde zijn aan elkaar gewaagd. De geplaagde kan zich verdedigen, zich verweren als dat nodig is. Pesten is een vorm van geweld. Hierbij bestaat er tussen dader en slachtoffer een ongelijke machtsverhouding. De dader is meestal fysiek en verbaal sterker en opereert vaak in groepsverband. Het gepeste kind kan zich nauwelijks verdedigen.

Op elke school en in elke klas wordt er gepest, het is een veelvoorkomend probleem. Pesten heeft drie duidelijke kenmerken:
a. Het pestgedrag is bedoeld om iemand te kwetsen; het gebeurt herhaaldelijk en over een langere periode. Er is een machtsverschil tussen de dader en het slachtoffer.
b. Pesten is interessant als de pester publiek heeft; voor pesters draait het om sociale status, dat proberen ze te bereiken door anderen publiekelijk te kleineren.
c. Of dat lukt, is afhankelijk van de rest van de groep: als andere kinderen meelachen, moedigen zij de pester aan.

Pesten op school kent verschillende vormen:
1. Fysiek:  slaan, schoppen, duwen, trekken en knijpen.
2. Materieel: spullen afpakken of stukmaken.
3. Verbaal: uitlachen, vernederen, uitschelden en treiteren.
4. Relationeel:  roddelen, slechte reputatie bezorgen en uitsluiten.
5. Digitaal: via de computer, telefoon, sms, facebook en chat.

Pesten is een hardnekkig verschijnsel, dat vaak grote negatieve gevolgen heeft voor de sociale en emotionele ontwikkeling van de slachtoffers. Het is een vorm van psychisch geweld; dat is soms erger dan lichamelijk geweld. Bedreigen, beledigen of doodzwijgen  (doen alsof de persoon er niet is) kunnen iemand wanhopig en gefrustreerd maken. De gepeste wordt onzeker, heeft minder vertrouwen in zichzelf en in anderen. Dit nare gevoel werkt meestal nog lang door, ook al is het pesten gestopt. In het ergste geval ziet een slachtoffer van pesten de leuke dingen in het leven niet meer.

Pesten vergroot gevoelens van eenzaamheid en depressie bij het slachtoffer. Kinderen die dagelijks worden gepest, krijgen het beeld dat toeschouwers niet ingrijpen, dat slachtoffers verdienen wat ze krijgen, dat macht belangrijker is dan rechtvaardigheid en dat volwassenen niet goed voor kinderen zorgen.

Erkennen en herkennen

Leerkrachten zien niet altijd dat er op school gepest wordt; deels omdat het gevoel gepest te worden subjectief is en pesten zich vaak afspeelt als de leerkracht niet kijkt. Het pesten moet herkend en erkend worden. Kinderen die gepest worden, schamen zich vaak en durven niet met anderen erover te praten. Maar vaak is uit signalen op te maken dat er iets aan de hand is. Mogelijke signalen zijn: terugtrekken, angst om naar school te gaan, last krijgen van nare dromen, concentratiestoornissen, lichamelijke klachten zoals misselijkheid, hoofdpijn en buikpijn.

Leerkrachten hebben vaak er grote moeite mee openlijk te erkennen dat zoiets in hun klas gebeurt. En als een leerkracht toegeeft dat het hem/haar niet altijd lukt om pesten buiten de deur te houden, dan kunnen anderen dat zien als zijn/haar falen. Leerkrachten zijn er verantwoordelijk voor dat alle kinderen zich veilig voelen in de klas en op school.

Rol MinOWC en scholen

Dagelijks worden er honderden leerlingen gepest. De gevolgen van een nare tijd op school zijn groot, dit menselijk leed is tot ver in het leven te voelen. Veel kinderen die zijn gepest, hebben ook op late leeftijd een lagere eigenwaarde, kunnen moeilijker vriendschappen onderhouden en voelen zich minderwaardig in de omgang met de andere sekse.

Wat doen het MinOWC en de scholen aan anti-pestgedrag?

Scholen zouden verplicht moeten worden om voor alle leerlingen een sociaal veilig klimaat en beschermde omgeving te creëren. Het pesten op scholen moet worden teruggedrongen tot beheersbare proporties. Onze scholen kennen geen anti- pestbeleid. Elke school moet verplicht met een effectieve anti-pestmethode aan de slag te gaan. Het is waar dat passiviteit van de omstanders er meer inhakt dan het pesten zelf.  “Als ik maar gesteund was  “zeggen veel volwassenen, die vroeger zijn gepest. Marten Luther King zei: “uiteindelijk zullen we ons niet de woorden van onze vijanden herinneren, maar het zwijgen van onze vrienden”.

Er is veel werk aan de winkel voor onderwijsminister Orie. Onlangs heeft een 12 jarige leerling in Nickerie zelfmoord gepleegd. Volgens de media zou deze leerling veel zijn gepest. Verschrikkelijk dat zoiets is gebeurd met een leerling. Aan wiens handen kleeft er bloed? Heer minister, welke actie(s) heeft uw ministerie ondernomen opdat zelfmoord als gevolg van pesten nooit meer plaatsvindt ? Is er door de onderwijsinspectie onderzoek gedaan naar dit voorval ? Heeft u al een anti-pestbeleid laten ontwikkelen en op alle basis- en voj scholen laten invoeren?

Jack Mohanlal https://www.starnieuws.com/index.php/welcome/index/nieuwsitem/81879